Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden | RetailDetail

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden
Foto: Umamido

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

 

Wordt ramen de nieuwe sushi?

Umamido-eigenaar Guy Quirynen heeft zijn zinnen gezet op de buurlanden: hij wil restaurants openen in Amsterdam, Londen, Parijs en Rijsel. Vandaag heeft de formule al buitenlandse vestigingen in Bulgarije en Zwitserland, maar er is nog heel wat groeipotentieel, meent Quirynen.

 

Ook in eigen land zijn er veel groeimogelijkheden, zegt de ondernemer aan De Tijd: “Ramen kan bij ons even populair worden als spaghetti bolognaise of sushi. Vandaag hebben we drie restaurants in Brussel en twee in Antwerpen. Dit jaar moet er nog een Brusselse en een Leuvense zaak bijkomen. Nadien wil ik ook een restaurant openen in Gent en nog eentje in Brussel.”

 

Witte kassa dwingt tot schaalvergroting

De professionalisering van de restaurantsector in met name snelgroeiende ketenformules komt door de verplichte witte kassa, meent De Tijd. Door het geregistreerde kassasysteem moeten horecaondernemers hun kosten verminderen, zeker ten opzichte van vroeger toen in de sector veel in het zwart werd gedaan. Om die kosten te beperken, vergroten restaurantformules hun schaal om te kunnen centraliseren en schaalvoordelen kunnen genieten. Zo werkt Umamido met een centrale keuken waar basisbereidingen voor alle restaurants worden voorbereid.

 

“Je kunt geen restaurant meer runnen door alleen een goede kok te zijn”, aldus Quirynen. “Je moet een ondernemer zijn. De klassieke brasserie komt onder druk te staan. Veel zaken hebben een te uitgebreide kaart, waardoor ze veel overschot moeten weggooien, en ze hebben ook te veel personeel.”

 


Eerst formule op punt zetten 

Voor de buitenlandse expansie hoopt Umamido externe investeerders aan te trekken, al beseft Quirynen dat de formule eerst helemaal op punt moet staan: “Willen ik en mijn team de expansie zelf doen en zijn we enkel op zoek naar cash? Of willen we werken met franchisenemers? Kan een investeerder uit de sector interessant zijn? Op die vragen moeten we het antwoord weten voor we verder gaan.”

 

Umamido realiseerde in 2017 een omzet van 3,5 miljoen euro, waarvan 15 à 20 procent zich vertaalde in winst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.