Belgische werknemers AB InBev-brouwerijen leggen werk neer | RetailDetail

Belgische werknemers AB InBev-brouwerijen leggen werk neer

Belgische werknemers AB InBev-brouwerijen leggen werk neer
Shutterstock

Bij de brouwerijen van AB InBev in Leuven, Jupille en Hoegaarden is vandaag een staking uitgebroken. De staking komt er nadat de gesprekken over een nieuwe cao voor de werknemers in het slop geraakten.

De druppel

“Vanochtend hebben de vakbonden beslist om de gesprekken over een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst op te schorten”, zegt woordvoerder Peter Dercon aan De Tijd. “De poorten van de drie brouwerijen zijn gesloten. De productie in de brouwerijen is nog bezig, maar naar verwachting zal die ook stilvallen.”

 

Volgens de vakbonden weigert de directie elke vorm van onderhandeling en komen er mogelijk nog scherpere acties, die tot volgende week kunnen duren. "Ze moeten ons wettelijk 1,1% loonsopslag geven, maar ze proberen daarvan af te snoepen. Het bedrijf maakt miljarden euro winst, maar ze willen hun werknemers niet belonen. Integendeel, ze willen ons zelfs nog voordelen afnemen. En dit is eigenlijk de druppel. De werkdruk is zo hoog terwijl er geen werkzekerheid is”, klinkt het volgens Het Nieuwsblad bij de vakbonden.

 

“De vakbonden hebben een eisenpakket over lonen en arbeidsvoorwaarden”, zegt Dercon. “Wat die eisen precies zijn, willen we niet kwijt. We willen de zaak constructief verder bespreken met de vakbonden.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.