Belgische wijnproductie groeit met 12%

Belgische wijnproductie groeit met 12%

Belgische wijnproductie groeit met 12%
Shutterstock

Voor het tweede jaar op rij kreeg de Belgische wijnbouw af te rekenen met mindere weersomstandigheden. Toch doet de sector het goed, met een productietoename van 12% tegenover 2016 en een stijgend aantal wijnbouwers.

 

Verdubbeling op 5 jaar tijd

Records werden er dit jaar niet gebroken in de Belgische wijnbouw: met een productie van 845.078 liter wijn op de teller kan 2017 niet tippen aan het topjaar 2015, waarin meer dan een miljoen liter wijn gebotteld werd. Net als een jaar eerder kreeg de sector in 2017 af te rekenen met vrieskou in april, waardoor de productie onder de verwachtingen bleef. Toch is er sprake van groei: in vergelijking met 2016 produceerden de Belgische wijnranken zo’n 92.000 liter meer wijn, een stijging met 12%.

 

“Op vijf jaar tijd is de wijnproductie in ons land verdubbeld,” reageert federaal minister Kris Peeters, bevoegd voor Werk, Economie en Consumenten in De Standaard: “De kwaliteit van onze wijnen neemt ook toe, wat zich weerspiegelt in een stijgend aantal wijnen waarvan de oorsprongsbenaming (BOB) of de geografische aanduiding (BGA) beschermd wordt.”

 

In Vlaanderen, dat 55% van alle Belgische wijnen produceert, kregen de Haspengouwse wijn en de Vlaamse mousserende wijn bijvoorbeeld al zo'n erkenning. In Wallonië geniet de Vin des Côtes de Sambre et Meuse een officiële erkenning voor de oogstjaren 2013-2016.

 

Schuimwijn

De belangrijkste Belgische wijn, waarvan de productie ook het sterkst toeneemt, is de schuimwijn: die wordt met een productie van 345.036 liter (41%) op de voet gevolgd door witte wijn (339.243 liter of 40%). Het marktaandeel van Belgische rode wijn (16%) en rosé (3%) blijft eerder beperkt.

 

De groei van de Belgische wijnproductie is overigens ook ten dele toe te schrijven aan het stijgend aantal wijnbouwers in onze contreien: tussen 2014 en 2017 groeide het aantal met 33 tot 129 actieve wijnbedrijven, waardoor ook de oppervlakte voor wijnproductie steeg van 192 tot 341 hectare.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.