Belgische winkels Albert Heijn maakten winst in 2015 | RetailDetail

Belgische winkels Albert Heijn maakten winst in 2015

Belgische winkels Albert Heijn maakten winst in 2015

De Belgische filialen van de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn hebben in 2015 voor het eerst winst weten te maken. Dat hebben CEO Dick Boer en CFO Jef Carr bevestigd na de bekendmaking van de financiële cijfers van Ahold.

 

Geen uitspraak over toekomst Albert Heijn in België

Voorlopig blijft het wel nog afwachten of de winkels ook dit jaar winstgevend zullen zijn, want door de fusie met Delhaize is het mogelijk dat acht winkels de deuren moeten sluiten van de Belgische Mededingingsautoriteiten.

 

“Pas na het officiële oordeel en nadat Ahold en Delhaize zijn gefuseerd, kunnen we beginnen te werken aan onze toekomstige strategie in België. Nu hebben we nog geen overzicht van elkaars prestaties. Maar wat we in juni - toen we onze fusie aankondigden - hebben gezegd, blijft gelden: Delhaize blijft in België het voornaamste merk van Ahold Delhaize”, zegt CEO Dick Boer aan De Tijd. Dick Boer wil echter geen verdere uitspraken doen over de expansie van de keten in België of zelfs een mogelijk vertrek van Albert Heijn na de fusie.

 

Bij Ahold maken ze zich ook nog geen zorgen over Bol.com, dat nog steeds niet winstgevend is. “Het businessmodel van Bol.com is winstgevend, maar toch maken we nog geen winst, want we investeren volop. In 2015 en 2016 investeren we 60 miljoen euro. Om de merkbekendheid te vergroten, de website te verbeteren en nieuwe producten aan het aanbod toe te voegen”, aldus CFO Jef Carr. Hij wil daarbij nog niet zeggen wanneer Bol.com wel winstgevend moet zijn. Er zijn ook geen plannen om met de webwinkel aanwezig te zijn in meer landen dan nu het geval is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.