Belofte minder zout in worst en ham argwanend onthaald

Belofte minder zout in worst en ham argwanend onthaald

Binnenkort worden ham, worst en andere vleesproducten minder zout, beloven de vleessector en de supermarkten. Niet enkel het zoutgehalte, maar ook het gehalte verzadigde vetten zal naar eigen zeggen zakken, al plaatsen de consumenten- en gezondheidsorganisaties grote vraagtekens bij die beloftes.

10 procent minder zout

De afspraken komen er onder druk van de overheid, die overmatig gebruik van zout wil tegengaan. Anderhalf jaar geleden bereikten de supermarkten en de voedselindustrie ook al een akkoord over een daling van het zoutgehalte in blikgroente. Bovendien is er een wettelijke bepaling doorgevoerd, die het mogelijk maakt om minder zout in brood te stoppen.

 

Nu zou er dus ook tien procent minder zout in vlees gebruikt moeten worden. Ook de verzadigde vetten zullen worden teruggedrongen met vijf procent. Omdat zout niet enkel dient voor de smaak van het vlees maar onder meer ook voor de bewaring ervan, wordt er ondertussen druk gezocht naar alternatieven.

 

Geleidelijke daling

Om de klanten te laten wennen aan het lagere zoutgehalte, zal de verlaging in stappen gebeuren. "We willen niet dat consumenten klagen dat er ineens te weinig zout in de producten zit. Om ze te laten wennen, nemen we meer dan een jaar de tijd om het zoutgehalte omlaag te brengen”, zegt de woordvoerder van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel aan de NOS.

 

Niet iedereen is echter even positief over de aankondiging: de Consumentenbond, Nierstichting en Hartstichting doen de aankondiging af als gebakken lucht. Volgens hen hebben soortgelijke beloftes in het verleden niks opgeleverd. Zo zou enkel het zoutgehalte van brood al gedaald zijn, en dat dan enkel omdat dit wettelijk is opgelegd aan de producenten en distributeurs.

 

De organisaties vragen dan ook dat zoutreductie in alle sectoren wettelijk bepaald wordt. "Zelfregulering werkt niet in de praktijk", klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top