Belofte minder zout in worst en ham argwanend onthaald | RetailDetail

Belofte minder zout in worst en ham argwanend onthaald

Belofte minder zout in worst en ham argwanend onthaald

Binnenkort worden ham, worst en andere vleesproducten minder zout, beloven de vleessector en de supermarkten. Niet enkel het zoutgehalte, maar ook het gehalte verzadigde vetten zal naar eigen zeggen zakken, al plaatsen de consumenten- en gezondheidsorganisaties grote vraagtekens bij die beloftes.

10 procent minder zout

De afspraken komen er onder druk van de overheid, die overmatig gebruik van zout wil tegengaan. Anderhalf jaar geleden bereikten de supermarkten en de voedselindustrie ook al een akkoord over een daling van het zoutgehalte in blikgroente. Bovendien is er een wettelijke bepaling doorgevoerd, die het mogelijk maakt om minder zout in brood te stoppen.

 

Nu zou er dus ook tien procent minder zout in vlees gebruikt moeten worden. Ook de verzadigde vetten zullen worden teruggedrongen met vijf procent. Omdat zout niet enkel dient voor de smaak van het vlees maar onder meer ook voor de bewaring ervan, wordt er ondertussen druk gezocht naar alternatieven.

 

Geleidelijke daling

Om de klanten te laten wennen aan het lagere zoutgehalte, zal de verlaging in stappen gebeuren. "We willen niet dat consumenten klagen dat er ineens te weinig zout in de producten zit. Om ze te laten wennen, nemen we meer dan een jaar de tijd om het zoutgehalte omlaag te brengen”, zegt de woordvoerder van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel aan de NOS.

 

Niet iedereen is echter even positief over de aankondiging: de Consumentenbond, Nierstichting en Hartstichting doen de aankondiging af als gebakken lucht. Volgens hen hebben soortgelijke beloftes in het verleden niks opgeleverd. Zo zou enkel het zoutgehalte van brood al gedaald zijn, en dat dan enkel omdat dit wettelijk is opgelegd aan de producenten en distributeurs.

 

De organisaties vragen dan ook dat zoutreductie in alle sectoren wettelijk bepaald wordt. "Zelfregulering werkt niet in de praktijk", klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.