Betaalautomaten in opmars bij lokale voedingswinkels | RetailDetail

Betaalautomaten in opmars bij lokale voedingswinkels

Betaalautomaten in opmars bij lokale voedingswinkels
(c) Antenor Shopmaster

In supermarkten zijn ze stilaan een vertrouwd gezicht, maar nu duiken ze ook op bij almaar meer zelfstandige voedingswinkels: de automatische kassa’s, waarbij de handelaar niet meer in aanraking komt met het geld.

 

Hygiënischer, handiger en veiliger

De opmars van de automatische kassa’s ‑ betaalautomaten waarbij de klant zijn biljetten of muntjes rechtstreeks in de machine deponeert en er zijn eventuele wisselgeld zelf uitvist ‑ gaat snel. Producenten zagen de verkoop ervan op twee jaar tijd met 60 à 70 procent toenemen.

 

Ook de lokale voedingswinkels springen op de trein: op dit moment heeft al 6% van de slagers, bakkers en andere lokale voedingswinkels zo'n cashautomaat in huis, zo blijkt uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 426 voedingshandelszaken.

 

“Vanuit hygiënestandpunt biedt zo'n kassa in de voedingshandel alleen maar voordelen”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws in Het Nieuwsblad. “Meer in het algemeen spaart ze ook tijd uit bij grote drukte, zijn fouten bij het wisselen uit den boze en voorkomt ze dat personeelsleden geld stelen uit de kassa. Wetende dat 4 op de 10 diefstallen in een winkel het werk is van eigen medewerkers, is dat geen onbelangrijk argument.”

 

Al hangt aan zo'n kassa wel een prijskaartje: gemiddeld 15.000 euro, tegenover zo'n 5.000 euro voor een klassieke kassa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.