Beursgang HelloFresh in september | RetailDetail

Beursgang HelloFresh in september

Beursgang HelloFresh in september
Shutterstock

In september lijkt de beursgang van HelloFresh er dan eindelijk toch te komen. De maaltijdboxenverkoper wil al twee jaar naar de beurs trekken en nu zegt CEO Dominik Richter dat het bijna zover is.

Getemperde verwachtingen

HelloFresh stond twee jaar geleden bijzonder dicht bij een beursgang, maar dat plan werd toen omwille van teleurstellende resultaten opgeborgen. CEO Richter zegt nu dat hij in september dan eindelijk het aandeel van HelloFresh op de beurs verwacht.

 

Hij tempert ook wel meteen de verwachtingen: volgens de topman moet het aandeel van HelloFresh, dat op 2 miljard euro wordt gewaardeerd, pas over drie tot vijf jaar beoordeeld worden. Die terughoudendheid is waarschijnlijk het gevolg van de beursgang van de Amerikaanse concurrent Blue Apron in juni: dat aandeel is sindsdien al meer dan gehalveerd.

 

Stijgende concurrentie

Die terugval is te wijten aan de opkomende concurrentie van de grote supermarktketens. Bedrijven als HelloFresh en Blue Apron hadden lange tijd een soort monopolie op maaltijdboxen, maar nu beginnen ook steeds meer grote ketens gelijkaardige alternatieven te bieden en zelfs Amazon test sinds vorige maand een eigen maaltijdbox.

 

Ondertussen blijven de verliezen bij HelloFresh zich nog steeds opstapelen. In de eerste helft van het jaar steeg de omzet dan wel met de helft, maar ook het nettoverlies groeide van 52,9 miljoen euro naar 56,7 miljoen euro. Een beursgang zou HelloFresh dan ook iets meer ademruimte moeten geven om verder te investeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.