Beyond Meat rekent op grote doorbraak deze zomer

Sundry Photography / Shutterstock.com

Ondanks de sluiting van zijn grootste afnemers groeide de kwartaalomzet van Beyond Meat met liefst 141% naar 97 miljoen dollar (90 miljoen euro). Deze zomer wil de producent van vleesvervangers zich agressief de markt in prijzen.

 

Groei in de supermarkten

Beyond Meat, bekend van zijn "net echte" vegetarische hamburgers, rapporteerde driemaandelijkse resultaten die beter waren dan verwacht: de globale netto-omzet steeg met 141,4% naar 97,1 miljoen dollar. Het was wel de laagste groei in minstens vijf kwartalen voor de producent van ‘nepvlees’, maar toch beduidend meer dan de 88,3 miljoen dollar (82 miljoen euro) die analisten hadden verwacht.

 

De sluiting van restaurants in maart, inlusief die van vaste partners als McDonald’s en Starbucks, heeft flink op de omzet ingehakt: topman Ethan Brown vertelde dat de verkoop aan de foodservice in maart ongeveer 23% lager was dan het bedrijf had verwacht, en dat de sluitingen ook in het tweede kwartaal voelbaar zullen zijn.

 

Vleesproductie plat in de VS

Opvallend genoeg steeg echter de retailverkoop met 12%. "Zoals de meeste voedselbedrijven hebben we de impact gevoeld, maar is het zeker niet destabiliserend voor het bedrijf", verwijst Brown naar de coronacrisis. Een verklaring is wellicht te vinden bij het toenemende tekort aan vlees in de Verenigde Staten, waardoor mensen sneller geneigd zijn plantaardige vervangers te ontdekken.

 

Tyson Foods, een van de grootste vleesproducenten van het land, heeft bijvoorbeeld verschillende fabrieken gesloten nadat arbeiders ziek waren geworden en ook slachthuizen zijn tijdelijk gesloten. Bijna een derde van de verwerkingscapaciteit voor varkensvlees in de VS ligt momenteel plat en Tyson waarschuwt dat "miljoenen kilo's vlees uit de toeleveringsketen verdwijnen". Bijgevolg zijn de groothandelsprijzen er vorige week met bijna 30% gestegen, terwijl de prijs voor rundvlees een recordhoogte heeft bereikt.

 

“Het moment voor de sector”

Beyond Meat is vastbesloten om hierop in te spelen en harten te winnen met zijn gezondere en duurzamere vleesalternatieven. "Dit is het moment voor onze sector," zegt Brown tegen Yahoo Finance: "We moeten ervoor zorgen dat we deel uitmaken van de oplossing", verwijzend naar de oorzaak van de verspreiding van het coronavirus: de consumptie van en handel in besmet vlees op de versmarkt in het Chinese Wuhan.

 

"We zullen deze zomer agressief zijn op het vlak van prijzen. Dat is logisch. We gaan de zomer gebruiken als een kans om nieuwe consumenten naar ons merk te brengen, om de totale consumentenbasis te vergroten", aldus Brown, die daarvoor ook bereid is om marge in te boeten.

 

De producent schort mede hierdoor wel zijn prognose voor 2020 op. In het eerste kwartaal behaalde Beyond Meat een nettowinst van 1,8 miljoen dollar (1,7 miljoen euro), vergeleken met een nettoverlies van 6,6 miljoen dollar een jaar eerder. Analisten hadden ook dit keer een verlies verwacht.