Bezorgplatform Halal Hero mikt ook op niet-moslims | RetailDetail

Bezorgplatform Halal Hero mikt ook op niet-moslims

Bezorgplatform Halal Hero mikt ook op niet-moslims
Jaouad Bel Kacem en Mohamed El Mousaoui

Halal zonder 'religieus' bijsmaakje, maar vooral geassocieerd met 'gezond': Mohamed El Mousaoui en Jaouad Bel Kacem dromen daarvan en hebben het online platform Halal Hero gelanceerd. "Om het Oosten met het Westen te verbinden."

Diverse keuken

Vandaag zit halal te veel onder de radar om vlot toegankelijk te zijn, of je nu moslim bent of niet, vinden de Antwerpse initiatiefnemers van Halal Hero. Daar willen ze iets aan doen, en wel met een online platform om online halalmaaltijden te reserveren voor afhaling, levering bij je thuis of consumptie ter plaatse.

 

"Als je via halalhero.be bestelt, weet je zeker dat je eten alleszins halal is," zegt El Mousaoui. "Het aanbod is breed: van wok over pizzeria's tot zelfs een slagerij voor wie halal wil koken, maar geen tijd heeft om de inkopen zelf te doen." Raar dat zo'n systeem voor een nichemarkt als halal nog niet bestaat, vindt Bel Kacem: "Of je nu moslim bent of niet, maakt niet uit. Door de oosterse met de westerse cultuur te verbinden, creëren we voor iedereen mogelijkheden om halal te ontdekken." Je hebt immers net zo goed halal vol-au-vent of stoofvlees met frietjes als pakweg couscous.

 

Gezonde levensstijl

"Halal draait vooral om een gezonde levensstijl," meent Bel Kacem: "De restaurants waarmee we samenwerken, bereiden hun maaltijden zoveel mogelijk met verse en gezonde ingrediënten. Producten die schadelijk zijn voor de gezondheid, zoals pesticiden, kleurstoffen of bewaarmiddelen, worden geweerd."

 

Op die manier past Halal Hero in een hedendaagse opvatting rond voeding, denkt El Mousaoui: "Er zijn vandaag al heel wat Belgische supermarkten die halalfood verkopen, maar vaak onder de radar. Een platform als Halal Hero kan een heel breed publiek aanspreken, zowel in België als in andere Europese landen."

 

Halal Hero heeft dan ook ambitieuze plannen: na de Antwerpse regio komt wellicht op niet al te lange termijn ook Brussel aan de beurt, al willen de twee daar vooralsnog geen timing aan verbinden. Daarna kunnen andere steden in België snel volgen en ook in Europese landen buiten België moet de online formule vlot kunnen aanslaan.

 

Businessmodel

Inkomsten haalt Halal Hero uit een commissie per bestelling. Met de logistiek van de eventuele thuislevering houden de twee zich dan ook niet bezig: die komt ten laste van het deelnemende restaurant. Sommige fungeren enkel als afhaalpunt of bieden 'dine-in' aan, andere zorgen wel voor levering, zowel in de Antwerpse binnenstad als soms in een ruimere regio.

 

Volgens de initiatiefnemers is halalvoeding een miljardenbusiness met veel toekomstpotentieel. Alleen al in Europa besteden consumenten immers zo'n 90 miljard euro aan halalproducten. De Belgische halalmarkt is naar schatting twee miljard euro waard en groeit jaarlijks nog met 10%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.