Bier AB InBev wordt volgend jaar 3 procent duurder | RetailDetail

Bier AB InBev wordt volgend jaar 3 procent duurder

Bier AB InBev wordt volgend jaar 3 procent duurder
Shutterstock

Vanaf 1 januari worden de bieren van AB InBev gemiddeld 3,04% duurder. De prijsverhoging geldt voor het hele assortiment en is het grootste voor de horeca, waar de prijs met 3,12% stijgt. Winkelketens zullen een prijsverhoging van 2,83% op hun bord krijgen. 

“Gezond evenwicht”

AB InBev wijst voor de hogere prijzen naar een aantal investeringen, zoals de lancering van Jupiler 0.0%, de capaciteitsuitbreiding in de Belgische brouwerijen en de vergroening van de logistiek en productieprocessen. “Wij streven naar een gezond evenwicht tussen kosten en inkomsten, daarbij rekening houdend met de effecten van de inflatie”, reageert het bedrijf bij De Standaard. “InBev Belgium streeft een duurzame groei op lange termijn na.”

 

Binnen de horeca zijn ze alvast niet tevreden met de hogere prijzen. "Het is bijzonder jammer en een bijzonder slecht signaal naar de horeca", aldus Horeca Vlaanderen bij De Morgen. "Als uitbater kan je niet anders dan de prijsstijging door te rekenen." De organisatie wijst er ook op dat het prijsverschil tussen de horeca en de supermarkten de voorbije jaren net aan het dalen was, maar dat het gat nu dus terug groter wordt.

 

De prijsverhoging zal bij heel wat mensen de wenkbrauwen doen fronsen, zo kort nadat AB InBev door de Europese Commissie wordt aangepakt vanwege mogelijk machtsmisbruik op de Belgische markt. Bij de Leuvense brouwer klinkt het echter dat de beslissing voor de prijsverhoging al werd genomen nog voor de uitspraak van de Europese Commissie. Het bedrijf wijst er ook op dat het volledig meewerkt aan dat onderzoek en dat er nog geen sprake is van een veroordeling.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.