Bier AB InBev wordt volgend jaar 3 procent duurder | RetailDetail

Bier AB InBev wordt volgend jaar 3 procent duurder

Bier AB InBev wordt volgend jaar 3 procent duurder
Shutterstock

Vanaf 1 januari worden de bieren van AB InBev gemiddeld 3,04% duurder. De prijsverhoging geldt voor het hele assortiment en is het grootste voor de horeca, waar de prijs met 3,12% stijgt. Winkelketens zullen een prijsverhoging van 2,83% op hun bord krijgen. 

“Gezond evenwicht”

AB InBev wijst voor de hogere prijzen naar een aantal investeringen, zoals de lancering van Jupiler 0.0%, de capaciteitsuitbreiding in de Belgische brouwerijen en de vergroening van de logistiek en productieprocessen. “Wij streven naar een gezond evenwicht tussen kosten en inkomsten, daarbij rekening houdend met de effecten van de inflatie”, reageert het bedrijf bij De Standaard. “InBev Belgium streeft een duurzame groei op lange termijn na.”

 

Binnen de horeca zijn ze alvast niet tevreden met de hogere prijzen. "Het is bijzonder jammer en een bijzonder slecht signaal naar de horeca", aldus Horeca Vlaanderen bij De Morgen. "Als uitbater kan je niet anders dan de prijsstijging door te rekenen." De organisatie wijst er ook op dat het prijsverschil tussen de horeca en de supermarkten de voorbije jaren net aan het dalen was, maar dat het gat nu dus terug groter wordt.

 

De prijsverhoging zal bij heel wat mensen de wenkbrauwen doen fronsen, zo kort nadat AB InBev door de Europese Commissie wordt aangepakt vanwege mogelijk machtsmisbruik op de Belgische markt. Bij de Leuvense brouwer klinkt het echter dat de beslissing voor de prijsverhoging al werd genomen nog voor de uitspraak van de Europese Commissie. Het bedrijf wijst er ook op dat het volledig meewerkt aan dat onderzoek en dat er nog geen sprake is van een veroordeling.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.