Biergigant AB InBev maakt verwachtingen niet waar | RetailDetail

Biergigant AB InBev maakt verwachtingen niet waar

Biergigant AB InBev maakt verwachtingen niet waar

Bierbrouwer AB InBev is in het vierde kwartaal van 2015 grotendeels onder de verwachtingen gebleven. Vooral in de VS werd er opvallend minder bier verkocht.

 

111,4 miljoen hectoliter

AB InBev, brouwer van bekende biermerken als Stella Artois, Budweiser en Corona, realiseerde in het laatste kwartaal van 2015 een omzet van 10,7 miljard dollar (of, omgerekend, 9,72 miljard euro), zo blijkt uit de recentste kwartaalresultaten. Daarmee bleef ’s werelds grootste brouwer onder de verwachtingen van de analisten, die 11,1 miljard dollar hadden voorspeld (een slordige 10,08 miljard euro).

 

De bierreus verkocht in het vierde kwartaal wereldwijd 111,4 miljoen hectoliter bier en andere dranken, dat is 0,7% minder dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Vooral de Amerikanen lieten het afweten: zij dronken 2,9% minder bier, nog altijd goed voor 27,3 miljoen hectoliter. In Europa nam het totale volume dan weer met 2,9% toe tot 10,3 miljoen hectoliter.

 

Minder in België, meer in Nederland

Over het hele jaar klokt de omzet van AB InBev af op 43,6 miljard dollar (of bijna 39,6 miljard euro), bij een totaal volume van 457,3 miljard hectoliter (-0,6%). De winst daalde van 8,86 naar 8,5 miljard dollar (bijna 7,72 miljard euro), al is die daling hoofdzakelijk toe te schrijven aan nadelige wisselkoerseffecten.

 

Grosso modo verkocht AB InBev vorig jaar minder bier in Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Europa. Maar de duurdere ‘premiummerken’ bleven het in Europa wel goed doen. Terwijl het bedrijf naar eigen zeggen in Nederland het voorbije jaar marktaandeel heeft gewonnen (exacte cijfers werden niet gegeven), daalde de verkoop van de eigen bieren in thuisland België met “een laag ééncijferig getal” tegenover 2014. Al wijst het concern erop dat het moeilijk vergelijken is vanwege het WK Voetbal dat jaar.

 

Over de fusie met SAB Miller ‑ die de biergigant toegang moet verschaffen tot de Afrikaanse groeimarkten ‑ meldt AB InBev dat het nog steeds verwacht die fusie te kunnen afronden in de tweede helft van 2016.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.