Bierverkoop alweer gedaald | RetailDetail

Bierverkoop alweer gedaald

Bierverkoop alweer gedaald
http://www.shutterstock.com/pic-263923439/

Een slordige 3,2 miljard pintjes hebben de Belgen in 2015 achterover geslagen. Dat zijn er liefst een miljard minder in nauwelijks 10 jaar tijd. Sectorfederatie Belgian Brewers verwacht niet dat de trendbreuk voor dit jaar zal zijn.

 

Vooral pilssegment krijgt klappen

De jaarcijfers die de Belgische brouwers voor 2015 bekendmaakten, bieden weinig reden tot juichen. De Belgische biermarkt ging er in 2015 met 1,8% op achteruit. In 20 jaar tijd is het bierverbruik in ons land zelfs met bijna een kwart (-24%) gedaald: van 10,5 miljoen hectoliter in 1995 naar 7,9 miljoen hectoliter vorig jaar.

 

Vooral het pilssegment heeft het lastig: van 2013 tot 2015 alweer 3% achteruit. De zogeheten ‘degustatiebieren’ ‑ de groep van o.a. regionale en zware bieren ‑ zitten dan weer wel in de lift (+12% in diezelfde periode), al vertegenwoordigen die natuurlijk nog altijd een beperkter deel van de totale bierconsumptie. Vooral de horeca krijgt klappen: vloeide er daar in 2007 nog 4,7 miljoen hectoliter uit de tapkraan, dan ging het vorig jaar nog maar om 3,5 miljoen hectoliter, een daling met liefst een kwart.

 

Gelukkig voor onze brouwers zit het wel snor met de export. De EU-landen tekenden voor het grootste volume en zijn nu goed voor 8,9 miljoen hectoliter (+11% sinds 2008). Daarbuiten is de groei nog veel sterker: +116% in dezelfde periode (van 1,9 naar 4,1 miljoen hectoliter).

 

Duimen voor de Rode Duivels

Het ziet er niet naar uit dat de dalende trend snel zal keren. “Tijdens de eerste vier maanden van het jaar daalde het bierverbruik in ons land met 6%”, zegt Jean-Louis Van de Perre, voorzitter van de Belgian Brewers, in zakenkrant De Tijd.

 

Hij verwijst daarvoor naar de terreurdreiging en de aanslagen alsook naar de taxshift en de daarmee gepaard gaande accijnsverhoging. “Laat het duidelijk zijn: wat dat laatste betreft hebben we het maximum bereikt. De accijnzen liggen in België nu al 60% hoger dan in Duitsland, dat andere grote Europese bierland.”

 

De brouwers stellen dit jaar dan ook al hun hoop op de Rode Duivels. De voorbije jaren werd de dalende trend één keer doorbroken: dat was in 2014, niet toevallig het jaar van het WK Voetbal. Toen stabiliseerde de bierverkoop na jaren van daling. Dit jaar is er het EK in Frankrijk.

 

“Hoe langer de Belgische nationale ploeg vanaf volgende maand meedraait in het EK-voetbaltornooi, hoe meer dat het bierverbruik ten goede zal komen”, klinkt het. Al durft Van de Perre zich niet aan een prognose te wagen: “Het zal ervan afhangen hoe lang de Belgen meegaan in het tornooi. Maar in het beste geval kan de positieve impact een vol procentpunt bedragen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.