Bijna helft Belgen eet minder vlees | RetailDetail

Bijna helft Belgen eet minder vlees

Bijna helft Belgen eet minder vlees

Liefst 44% van de Belgen consumeert bewust minder vlees dan vorig jaar. Ze doen dit vooral voor hun gezondheid, maar ook steeds meer voor dierenwelzijn, blijkt uit een enquête van EVA.

 

Dierenwelzijn en gezondheid als motivatie

16% van de Belgen eet regelmatig vegetarisch, concludeert vegetariërsvereniging vzw EVA uit een online enquête bij duizend Belgen van 18 jaar of ouder. Van de respondenten zegt 7% nooit vlees te eten, terwijl ook nog eens 9% flexitariër is. Dat laatste betekent dat iemand minstens drie keer per week vegetarisch eet. Vegetarische voeding is vooral populair bij de jongeren: in de leeftijdscategorie 35-54 is nog 3,5% vegetariër, terwijl amper 2% van de 55-plussers zich vegetariër noemt.

 

Als beweegreden om komt vooral dierenwelzijn naar voren bij vegetariërs en veganisten. Het milieu komt op de tweede plaats en gezondheid op de derde. Wie zich niet vegetariër of veganist noemt, maar wel gewoon minder vlees eet, doet dan weer hoofdzakelijk voor de gezondheid. Maar opvallend: ook voor hen scoort dierenwelzijn hoger dan twee jaar geleden. “Gezondheid blijft de belangrijkste motivatie. Maar dierenwelzijn staat nu op de tweede plaats, terwijl het milieu gezakt is naar de derde plaats”, aldus EVA in een persbericht.

 

EVA voert momenteel in samenwerking met BE Vegan een nieuwe campagne ‘Try Vegan’, om mensen te helpen meer plantaardig te eten. Er zouden al zo’n 5.000 Vlaamse deelnemers zijn aan het begeleidingsprogramma, dat bekende Vlamingen als Clara Cleymans, Wannes Cappelle en An Lemmens als ambassadeurs kon strikken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.