Bijna helft Belgen eet minder vlees | RetailDetail

Bijna helft Belgen eet minder vlees

Bijna helft Belgen eet minder vlees

Liefst 44% van de Belgen consumeert bewust minder vlees dan vorig jaar. Ze doen dit vooral voor hun gezondheid, maar ook steeds meer voor dierenwelzijn, blijkt uit een enquête van EVA.

 

Dierenwelzijn en gezondheid als motivatie

16% van de Belgen eet regelmatig vegetarisch, concludeert vegetariërsvereniging vzw EVA uit een online enquête bij duizend Belgen van 18 jaar of ouder. Van de respondenten zegt 7% nooit vlees te eten, terwijl ook nog eens 9% flexitariër is. Dat laatste betekent dat iemand minstens drie keer per week vegetarisch eet. Vegetarische voeding is vooral populair bij de jongeren: in de leeftijdscategorie 35-54 is nog 3,5% vegetariër, terwijl amper 2% van de 55-plussers zich vegetariër noemt.

 

Als beweegreden om komt vooral dierenwelzijn naar voren bij vegetariërs en veganisten. Het milieu komt op de tweede plaats en gezondheid op de derde. Wie zich niet vegetariër of veganist noemt, maar wel gewoon minder vlees eet, doet dan weer hoofdzakelijk voor de gezondheid. Maar opvallend: ook voor hen scoort dierenwelzijn hoger dan twee jaar geleden. “Gezondheid blijft de belangrijkste motivatie. Maar dierenwelzijn staat nu op de tweede plaats, terwijl het milieu gezakt is naar de derde plaats”, aldus EVA in een persbericht.

 

EVA voert momenteel in samenwerking met BE Vegan een nieuwe campagne ‘Try Vegan’, om mensen te helpen meer plantaardig te eten. Er zouden al zo’n 5.000 Vlaamse deelnemers zijn aan het begeleidingsprogramma, dat bekende Vlamingen als Clara Cleymans, Wannes Cappelle en An Lemmens als ambassadeurs kon strikken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.