Bijzonder magere wijnoogst in Frankrijk | RetailDetail

Bijzonder magere wijnoogst in Frankrijk

Bijzonder magere wijnoogst in Frankrijk
Shutterstock

Franse wijnboeren hebben te maken met een wijnoogst die maar liefst 18% lager ligt dan een jaar eerder. Met slechts 37,2 miljoen hectoliter wijn zou de productie op het laagste niveau sinds 1945 uitkomen.

Slecht weer

De oorzaak voor de magere oogst is bijzonder eenvoudig: slechte weersomstandigheden. In het voorjaar was er nog sprake van vriestemperaturen, terwijl het in de zomer dan weer te warm en te droog was. Die combinatie heeft er voor gezorgd dat de oogst een pak lager uitvalt. Ook vorig jaar werd er al minder geproduceerd dan gemiddeld, wat de daling van 18% voor dit jaar nog schrijnender maakt. Ondanks de lage hoeveelheden zou de kwaliteit echter wel goed zijn.

 

Ook in België is er sprake van een magere wijnoogst. In totaal wordt er een vergelijkbare hoeveelheid verwacht in 2017 als in 2016, maar dat is vooral te danken aan de groei van de sector zelf. Jaarlijks komt er in België ongeveer 50 hectare aan wijngebied bij.

 

Weinig effect voor consument

Consumenten moeten echter niet vrezen voor een tekort aan wijn of hogere prijzen. “De impact van Frankrijk op het wijnaanbod is minder groot dan vroeger. Zo bestaat het wijnaanbod van Carrefour in Vlaanderen nog maar voor de helft uit Franse wijnen; de andere helft komt uit andere Europese landen of zijn nieuwe wereldwijnen, bijvoorbeeld uit Chili of Australië”, zegt Benoit Couderé, voormalig sommelier in het Brugse sterrenrestaurant De Karmeliet en sinds vorig jaar wijninkoper voor de Carrefour-supermarkten. In Wallonië kan de impact iets groter zijn, omdat de Franse wijnen daar nog 60% van de rekken vullen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.