Binnenkort alle gangbare kip weg uit supermarkt?

Binnenkort alle gangbare kip weg uit supermarkt?

De Nederlandse pluimveesector werkt samen met de supermarkten aan een duurzaam alternatief voor het assortiment kip in de supermarkten. Volgens Bart-Jan Krouwel van het Productschap Pluimvee en Eieren (PPE) verdwijnt het gangbare kippenvlees, zoals dat nu wordt geproduceerd, mogelijk nog voor 2015 uit de schappen van de Nederlandse supermarkten om plaats te maken voor de 'Kip van Morgen'.

Kip van Morgen

Op initiatief van het PPE praten vertegenwoordigers van producenten, slachterijen, grote supermarkten en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel sinds november met elkaar over het project met als werktitel 'Kip van Morgen'.

 

De Dierenbescherming en Wakker Dier praten in dit stadium dan weer niet mee. Krouwel zegt daarover in het Reformatorisch Dagblad: "We willen eerst in één schip zitten met de partijen die een economisch belang bij kip hebben." Verdere details zijn niet bekend gemaakt: "Een broedende kip moet je niet storen".

 

Wie betaalt?

De gesprekken concentreren zich onder meer op de vraag hoe de boeren de kosten van investeringen voor de Kip van Morgen kunnen terugverdienen. Daarom is medewerking van de supermarkten onmisbaar. De kip mag niet teveel in prijs stijgen, omdat de klant bij een te hoge prijs voor ander vlees kiest. Momenteel worden er gesprekken gevoerd over de margeverdeling in de keten.

 

Met de introductie van De Kip van Morgen verdwijnt het huidige kipassortiment uit de supermarkt, aldus het PPE. Nicheproducten, zoals biologische kip, zullen wel in de winkel blijven. Het Productschap hoopt in april de definitieve plannen te presenteren.

 

Goed getimede facebook-rel

Dat er veel vraag is naar verandering van het kip-aanbod bleek vrijdag nog maar eens: toen organiseerde dierenrechtenorganisatie Wakker Dier een 'debat' op de facebookpagina van Albert Heijn over de verkoop van plofkippen bij de Nederlandse marktleider. Honderden tegenstanders (en ook een paar voorstanders) van de plofkip gingen met elkaar in de clinch, waardoor de officiële berichten van AH in de vloedgolf van meningen verdwenen.

 

Ook het genootschap Onze Taal sprong inmiddels op de kar, en benoemde 'plofkip' tot "woord van het jaar 2012". Ongetwijfeld in de hoop dat het woord in de nieuwe editie van het Groene boekje al lang achterhaald is...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top