Binnenkort alle gangbare kip weg uit supermarkt? | RetailDetail

Binnenkort alle gangbare kip weg uit supermarkt?

Binnenkort alle gangbare kip weg uit supermarkt?

De Nederlandse pluimveesector werkt samen met de supermarkten aan een duurzaam alternatief voor het assortiment kip in de supermarkten. Volgens Bart-Jan Krouwel van het Productschap Pluimvee en Eieren (PPE) verdwijnt het gangbare kippenvlees, zoals dat nu wordt geproduceerd, mogelijk nog voor 2015 uit de schappen van de Nederlandse supermarkten om plaats te maken voor de 'Kip van Morgen'.

Kip van Morgen

Op initiatief van het PPE praten vertegenwoordigers van producenten, slachterijen, grote supermarkten en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel sinds november met elkaar over het project met als werktitel 'Kip van Morgen'.

 

De Dierenbescherming en Wakker Dier praten in dit stadium dan weer niet mee. Krouwel zegt daarover in het Reformatorisch Dagblad: "We willen eerst in één schip zitten met de partijen die een economisch belang bij kip hebben." Verdere details zijn niet bekend gemaakt: "Een broedende kip moet je niet storen".

 

Wie betaalt?

De gesprekken concentreren zich onder meer op de vraag hoe de boeren de kosten van investeringen voor de Kip van Morgen kunnen terugverdienen. Daarom is medewerking van de supermarkten onmisbaar. De kip mag niet teveel in prijs stijgen, omdat de klant bij een te hoge prijs voor ander vlees kiest. Momenteel worden er gesprekken gevoerd over de margeverdeling in de keten.

 

Met de introductie van De Kip van Morgen verdwijnt het huidige kipassortiment uit de supermarkt, aldus het PPE. Nicheproducten, zoals biologische kip, zullen wel in de winkel blijven. Het Productschap hoopt in april de definitieve plannen te presenteren.

 

Goed getimede facebook-rel

Dat er veel vraag is naar verandering van het kip-aanbod bleek vrijdag nog maar eens: toen organiseerde dierenrechtenorganisatie Wakker Dier een 'debat' op de facebookpagina van Albert Heijn over de verkoop van plofkippen bij de Nederlandse marktleider. Honderden tegenstanders (en ook een paar voorstanders) van de plofkip gingen met elkaar in de clinch, waardoor de officiële berichten van AH in de vloedgolf van meningen verdwenen.

 

Ook het genootschap Onze Taal sprong inmiddels op de kar, en benoemde 'plofkip' tot "woord van het jaar 2012". Ongetwijfeld in de hoop dat het woord in de nieuwe editie van het Groene boekje al lang achterhaald is...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.