Binnenkort wietcola in de supermarkt?

Coca-Cola is van plan om een drank te lanceren die gebaseerd is op een 'zusje' van cannabis. Dat wordt steeds meer een ‘fast moving consumer good’: onder andere Corona en Diageo gingen er al mee aan de slag.

 

Ook marihuanabier en space-gin in de maak

Sinds de legalisering van cannabis in Californië is wiet ‘big business’. In steeds meer staten in de Verenigde Staten wordt de softdrug toegelaten en binnenkort mag het ook in Canada. De markt zou volgens Bloomberg al goed zijn voor 40 miljard euro en dus springen grote FMCG-producenten mee op de kar. Een dochtermerk van Heineken brouwt al bier met de cannabis-stof THC, speciaal voor de Californische markt. Aangezien je van dat bier effectief high kan worden, is het voorlopig elders verboden. Ook het moederbedrijf van Corona, Constellation Brands, wil een graantje meepikken: het investeert miljarden in marihuanaproducent Canopy Growth. 

 

Zelfs space-gin is een optie als het van Diageo afhangt: de sterkedrankenproducent zou met op zijn minst drie producenten een samenwerking aan het onderhandelen zijn.

 

Ontspannende ‘wellnessdrank’

Coca-Cola bevestigt er eveneens mee bezig te zijn, al is er volgens de frisdrankproducent nog geen beslissing genomen. Producent Aurora Cannabis zegt alvast benaderd te zijn door de colamaker. “We volgen de groei van niet-psychoactieve CBD nauwlettend op als ingrediënt in functionele wellnessdrankjes overal ter wereld. De markt evolueert snel”, bevestigt woordvoerder Kent Landers aan Bloomberg.

 

De drank zou stress en spierspanning verminderen, zonder echter de hallucinogene effecten van de plant. De drank zal met andere woorden ontspannend werken, maar high word je er niet van. Vandaar ook de associatie met een wellnessdrank: de drank zou het omgekeerde van Red Bull worden.

 

Een lancering zit er evenwel nog niet meteen aan te komen, want samen met cannabis is CBD momenteel nog bijna overal verboden, waaronder in de Verenigde Staten. Toch is de stap goed te begrijpen vanuit de nood aan innovatie bij frisdrankproducenten zoals Coca-Cola, die de vraag zien terugvallen. “Coca-Cola heeft z’n cola zien evolueren van hip drankje naar ongezonde dikmaker. Steeds meer wordt marihuana daarentegen geprezen om heilzame effecten en beschouwd als een natuurlijk product”, aldus RetailDetail-hoofdredacteur Stefan Van Rompaey in Het Nieuwsblad.