Bio-label is te vaag voor consument | RetailDetail

Bio-label is te vaag voor consument

Bio-label is te vaag voor consument
Shutterstock

Voedingsproducten die zich beroepen op een concreet duurzaamheidsaspect slaan beter aan dan soortgelijke producten die een algemeen bio-label dragen, blijkt uit een doctoraatsonderzoek van bio-ingenieur Ellen Van Loo aan de Universiteit Gent.

 

Consument weet niet waarvoor bio staat

Consumenten weten blijkbaar niet goed waarvoor een algemeen bio-label staat. Zo bleek uit het onderzoek dat filet van kippen met vrije uitloop beter scoorde dan hetzelfde product met een bio-label, terwijl de uitloop van de dieren maar een klein deel uitmaakt van hoe biologisch een product is.


Onderzoekster Van Loo wijt dit aan een gebrek aan concrete beeldvorming bij het algemene bio-label. “Slechts een vijfde van de ondervraagden kon correct antwoorden op een reeks vragen over wat biologisch voedsel precies inhoudt. De uitloop-claims zoals ‘(boeren)scharrel met uitloop’ of ‘boerenscharrel met vrije uitloop’ geven consumenten daarentegen wel een concreet beeld van hoe een bepaald product tot stand is gekomen: kippen die vrij kunnen rondlopen.”

 

Kansen voor producenten

Volgens Van Loo schept dit ook kansen. “Producenten die willen inzetten op duurzaamheid zonder aan alle voorwaarden voor het bio-label te voldoen, zullen ook goed scoren”, aldus de onderzoekster. “Wat telt is dat de consument duidelijk kan zien hoe de producent zich inzet voor bijvoorbeeld dierenwelzijn of ethische handel.”


De inzet voor duurzaamheid wordt overigens gewaardeerd door de consument. Maar liefst een derde van de bevraagden gaf aan dat duurzaamheid een belangrijke rol speelde bij de keuze van hun voedingsproducten.

 

Bio is vaak te duur

De Vlaamse consument is dan ook bereid om iets extra te betalen voor de duurzaamheid. Toch vindt hij de huidige prijs van de biologische producten vaak te hoog. Voor biologische yoghurt zou hij tot 22% extra willen neertellen, maar dit is minder dan het huidige prijsverschil tussen klassieke yoghurt en hetzelfde product met een bio-label.


Van Loo pleit ook voor een opname van duurzame voeding in de voedingsdriehoek. Duitsland en Zweden hebben op dit vlak al stappen gezet en ook Engeland en Nederland maken er werk van om hun voedingsrichtlijnen aan te passen.

 

Om mensen beter te informeren over de meerwaarde van biologische voeding voert de sectororganisatie BioForum Vlaanderen bovendien vanaf nu heel het jaar door campagne onder de naam 'Bio Mijn Natuur'. Die biocampagne wordt alvast ondersteund door onder andere Delhaize en BioPlanet, en focust telkens op het verschil voor één specifieke productgroep. Tijdens de campagneweek van 4 tot en met 12 juni komt zo biologische zuivel en eieren aan bod, waarna het van 17 tot en met 25 september de beurt is aan biologische groenten en aardappelen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.