Eerste Brusselse vestiging van Bio-Planet geopend

Bio-Planet trekt (eindelijk) Brussel binnen

Bio-Planet trekt (eindelijk) Brussel binnen

Vijftien jaar na zijn lancering opent Bio-Planet ‘eindelijk’ zijn eerste vestiging in Brussel, de 23e in totaal. De Colruyt-dochter vond een stekje vlakbij station Ukkel-Calevoet.

Biomarkt groeit 18%

Dat Bio-Planet pas nu in Brussel neerstrijkt, is “te verklaren door de moeilijkheid om in Brussel een goede vestigingsplaats te vinden: een Bio-Planet is ongeveer even groot als een supermarkt en bovendien hebben we minstens 55 parkeerplaatsen nodig”, aldus manager Jo Ghilain in zakenkrant L’Echo.

 

Dat de nieuwe zaak de concurrentie moet aangaan met flink wat bio-detailhandelszaken in het Brusselse, baart Jo Ghilain weinig zorgen: “De markt is volop aan het groeien, er is een enorme vraag naar bio”. Vorig jaar groeide de markt inderdaad met liefst 18% en Bio-Planet probeert daar nu met 6.500 productreferenties op 650 m² een graantje van mee te pikken.

 

Ruimte voor nog 30 vestigingen

Colruyt Group opende in zijn gebroken boekjaar 2015-2016 zes nieuwe Bio-Planets, goed voor een omzetstijging met 23% (sneller dus dan de markt) tot 98 miljoen euro. Tegen 2018 staan nog vijftien nieuwe openingen op de agenda. Topman Jef Colruyt ziet overigens ruimte voor nog een dertigtal nieuwe biosupermarkten.

 

Toch is het bioconcept van Colruyt Group nog altijd verlieslatend: vorig boekjaar bedroeg het nettoverlies 2,5 miljoen euro. “Een gevolg van onze investeringen in de uitbouw van ons winkelnetwerk en in de bouw van een nieuw logistiek centrum”, zegt CFO Marc Hofman in L’Echo: “Aangezien we blijven investeren in Bio-Planet, is de kans reëel dat we ook dit boekjaar nog in het rood eindigen. Maar inzake marges is er geen enkel probleem.”

 

Vanaf april zal Colruyt Group Academy zijn intrek nemen op de bovenverdieping van hetzelfde pand in Ukkel. Dat wordt meteen al de negende Colruyt-‘school’ waar de retailer workshops geeft rond thema’s als welzijn en ontspanning, eten en drinken of huis en tuin.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.