Bio zet de toon bij Carrefour

Bio bij carrefour

Op de Lentebeurs van Carrefour België was bio een echte blikvanger. De retailer zet ook verdere stappen om verpakkingen te reduceren én heeft een sterk promotioneel antwoord klaar om de non-food afdelingen te dynamiseren.

 

Nieuwe bio-referenties

Afgelopen woensdag en donderdag kwamen winkelmanagers en franchisepartners afgezakt naar de Leuvense Brabanthal om er kennis te nemen van de innovaties en initiatieven die Carrefour de komende maanden in de markt zet. Het groeiende bio-assortiment stond daar nadrukkelijk in de kijker. Binnenkort opent de retailer een nieuw, biologisch winkelconcept, maar naar eigen zeggen heeft het bedrijf eigenlijk al 800 biowinkels.
 

“Vandaag bieden we 4.500 bioproducten aan, over alle assortimenten. We groeien met 30%. Het merk Carrefour Bio, met meer dan 300 referenties, is het goedkoopste biomerk van België. We introduceren nog elke week nieuwe referenties, ook in de beauty-afdeling bijvoorbeeld. We werken daarnaast enorm hard om de hoeveelheid verpakking te reduceren, zowel voor verse producten als droge voeding,” zegt algemeen secretaris Geoffroy Gersdorff.

 

Weg met plastic

Carrefour reduceert en verduurzaamt de verpakkingen in alle categorieën. Groenten en fruit worden vaker in bulk aangeboden, biovlees komt in kartonnen vlootjes, de vers verpakte kazen ook: “In het rayon vers voorverpakt presenteerden we tot nu toe 135 producten in zwarte kunststof vlootjes die niet recycleerbaar zijn in België. Het gaat om ongeveer 1 miljoen vlootjes per jaar. Die vervangen we nu door kartonnen vlootjes, 100% recycleerbaar,” vertelt Eric Gantois, category manager kaas. Tegen 2025 moet sowieso alle wegwerpplastic uit de winkels verdwenen zijn.
 

Een andere nieuwigheid tenslotte is de zone ‘Buitenkans’ (‘A saisir’ in het Frans): een rayon met 16 kleine meubels waarop elke week ongeziene promoties worden uitgestald, om de non-food verkopen te dynamiseren. Het gaat om kortlopende in/out aanbiedingen onder het motto ‘op is op’. Je kan het initiatief zien als een antwoord op de concurrentie van non-food discounters als Action en Trafic. De goederen komen uit parallelaankopen, onder andere met wat hulp van de collega’s in Polen, bijvoorbeeld.