Biologische landbouwgrond blijft achter | RetailDetail

Biologische landbouwgrond blijft achter

Biologische landbouwgrond blijft achter

De groei van biologische landbouwgrond in Nederland verloopt trager dan in de rest van Europa. Om die achterstand weg te werken pleit Bionext voor omschakelcursussen, om meer landbouwers biologisch te laten werken.

Verdubbeling in Europa

De vraag naar biologische producten is de laatste jaren flink gestegen. Dat toont zich niet enkel in de supermarkten met een uitgebreider aanbod biologische voeding, maar ook bij de landbouwers: uit cijfers van Eurostat, het Europese bureau voor statistiek, blijkt dat de totale biologische landbouwoppervlakte tussen 2003 en 2010 met 55 procent is toegenomen. Ook het aantal biologische landbouwbedrijven steeg met 50 procent.

 

Bionext, de organisatie voor biologische landbouw in Nederland, merkt dan weer op dat de aangroei van biologische landbouw in Nederland te traag verloopt. Het totale aandeel ligt momenteel op 2,7%, maar Bionext wil daar in 2015 7% van maken. Daarvoor vraagt het extra inspanningen van de overheden: zo moeten alle gronden van de rijksoverheid en de provincies wordt omgezet naar een biologische manier van werken, om zo het goede voorbeeld te geven. Van de provincies vraagt het daarnaast ook omschakelcursussen.

 

"Door het aanbieden van omschakelcursussen voor startende biologische ondernemers, het actief bemiddelen voor biologische landbouwgronden en een biologische grondbank kunnen provincies de groei van het biologische areaal stimuleren", zegt Miriam van Bree, projectleider bij Bionext.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.