Biologische landbouwgrond blijft achter | RetailDetail

Biologische landbouwgrond blijft achter

Biologische landbouwgrond blijft achter

De groei van biologische landbouwgrond in Nederland verloopt trager dan in de rest van Europa. Om die achterstand weg te werken pleit Bionext voor omschakelcursussen, om meer landbouwers biologisch te laten werken.

Verdubbeling in Europa

De vraag naar biologische producten is de laatste jaren flink gestegen. Dat toont zich niet enkel in de supermarkten met een uitgebreider aanbod biologische voeding, maar ook bij de landbouwers: uit cijfers van Eurostat, het Europese bureau voor statistiek, blijkt dat de totale biologische landbouwoppervlakte tussen 2003 en 2010 met 55 procent is toegenomen. Ook het aantal biologische landbouwbedrijven steeg met 50 procent.

 

Bionext, de organisatie voor biologische landbouw in Nederland, merkt dan weer op dat de aangroei van biologische landbouw in Nederland te traag verloopt. Het totale aandeel ligt momenteel op 2,7%, maar Bionext wil daar in 2015 7% van maken. Daarvoor vraagt het extra inspanningen van de overheden: zo moeten alle gronden van de rijksoverheid en de provincies wordt omgezet naar een biologische manier van werken, om zo het goede voorbeeld te geven. Van de provincies vraagt het daarnaast ook omschakelcursussen.

 

"Door het aanbieden van omschakelcursussen voor startende biologische ondernemers, het actief bemiddelen voor biologische landbouwgronden en een biologische grondbank kunnen provincies de groei van het biologische areaal stimuleren", zegt Miriam van Bree, projectleider bij Bionext.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.