Bioproducten duurder bij natuurvoedingswinkel | RetailDetail

Bioproducten duurder bij natuurvoedingswinkel

Bioproducten duurder bij natuurvoedingswinkel

Consumenten die biologisch willen eten, kunnen hun producten beter kopen in de gewone supermarkten. Een prijspeiling van de Consumentenbond heeft immers uitgewezen dat biologische producten duurder zijn bij de natuurvoedingswinkel dan bij de supermarkt.

Jumbo de goedkoopste

Gemiddeld kosten de biologische producten tot een kwart meer bij een natuurvoedingswinkel. Om tot die conclusie te komen deed de Consumentenbond een peiling naar de prijzen bij drie landelijke supermarktketens (Jumbo, Plus en Albert Heijn) en vier ketens van natuurvoedingswinkels (Marqt, Natuurwinkel, EkoPlaza en Estafette).

 

Uit de proef kwam Jumbo als goedkoopste winkel naar voren, maar de prijsverschillen met de andere supermarktketens waren minimaal. Bij de natuurvoedingswinkels is EkoPlaza de goedkoopste, maar binnen die sector kunnen de prijsverschillen serieus oplopen: bij de duurste keten (Estafette) lagen de prijzen gemiddeld zo'n 10 procent hoger.

 

De Consumentenbond noteerde in oktober 3000 prijzen van 150 veel verkochte biologische producten, zoals melk, tomatensoep, yoghurt en kipfilet. Bij een aantal producten werden opmerkelijke prijsverschillen opgemerkt: Hipp babyvoeding kost bij Jumbo 0,99 euro, maar bij Natuurwinkel al 1,35 euro. Voor een reep melkchocolade van het merk Bio+ betaal je bij Marqt dan weer 1,69 euro, terwijl je er bij Jumbo maar 1,13 euro voor moet neertellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.