Biovoeding wint gestaag aan populariteit

"Biovoeding wint gestaag aan populariteit"

"Biovoeding wint gestaag aan populariteit"
Shutterstock

Negen op tien Belgen kochten vorig jaar minstens één bioproduct en besteedden daar gemiddeld 6% meer aan dan het jaar voordien. Met een marktaandeel van 3,2% blijft het belang van biovoeding evenwel nog steeds beperkt, zo meldt het VLAM.

 

Marktaandeel van 3,2%

Biologische voeding is vandaag alomtegenwoordig, zowel in de klassieke supermarkten als in speciaalzaken en hoevewinkels. Het mag dan ook niet verwonderen dat 90% van de Belgen elk jaar wel minstens één bioproduct koopt: het vaakst groenten, fruit en aardappelen - samen goed voor 40% van de biobestedingen - maar ook zuivel (20%) en graanproducten (12%) van biologische oorsprong gaan vlot over de toonbank. 

 

Uit de cijfers van het VLAM, dat aan GfK de opdracht gaf om de aankopen van 5.000 Belgische gezinnen continu op te volgen, blijkt wel dat het marktaandeel van bio sterk verschilt van product tot product. Zo zijn 26% van alle verkochte vleesvervangers in België van biologische oorsprong en ook eieren scoren met een marktaandeel van 14,5% relatief goed.

 

Globaal genomen maken biologische versproducten nu 3,2% van onze totale voedingsaankopen uit, een stijging met 0,2% ten opzichte van vorig jaar. 

 

Vlamingen houden van bio

"Het belang van bio blijft beperkt in België, maar groeit gestaag," klinkt het bij het VLAM, dat biologische voeding als een integraal onderdeel van ons voedingspatroon beschouwt op basis van de cijfers: tussen 2008 en 2017 stegen de biobestedingen immers met meer dan 50% en dat cijfer zal alleen maar groeien.

 

Vooral in Vlaanderen neemt het belang van bio toe: de Vlaming had 11% meer over voor bioproducten dan in 2016, terwijl dat cijfer in Wallonië bleef hangen op 8% en in Wallonië zelfs zakte met 7%. Voor bioproducten blijft de klassieke supermarkt ook nu het belangrijkste aankoopkanaal, al zijn in de hoevewinkel en de boerenmarkt biologische producten het sterkst vertegenwoordigd (20%). 

 

Opvallende cijfers zijn er ten slotte vooral voor de vleescategorie: terwijl biovleeswaren tussen 2005 en 2010 nog een forse groei kenden, viel het marktaandeel nadien terug en vertegenwoordigt biovlees vandaag slechts 1% van alle verkochte vleesproducten. Volgend jaar moet blijken of de vele vleesschandalen al dan niet een impact zullen hebben op de populariteit van biologisch geproduceerd vlees.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.