Biovoeding wint gestaag aan populariteit

"Biovoeding wint gestaag aan populariteit"

"Biovoeding wint gestaag aan populariteit"
Shutterstock

Negen op tien Belgen kochten vorig jaar minstens één bioproduct en besteedden daar gemiddeld 6% meer aan dan het jaar voordien. Met een marktaandeel van 3,2% blijft het belang van biovoeding evenwel nog steeds beperkt, zo meldt het VLAM.

 

Marktaandeel van 3,2%

Biologische voeding is vandaag alomtegenwoordig, zowel in de klassieke supermarkten als in speciaalzaken en hoevewinkels. Het mag dan ook niet verwonderen dat 90% van de Belgen elk jaar wel minstens één bioproduct koopt: het vaakst groenten, fruit en aardappelen - samen goed voor 40% van de biobestedingen - maar ook zuivel (20%) en graanproducten (12%) van biologische oorsprong gaan vlot over de toonbank. 

 

Uit de cijfers van het VLAM, dat aan GfK de opdracht gaf om de aankopen van 5.000 Belgische gezinnen continu op te volgen, blijkt wel dat het marktaandeel van bio sterk verschilt van product tot product. Zo zijn 26% van alle verkochte vleesvervangers in België van biologische oorsprong en ook eieren scoren met een marktaandeel van 14,5% relatief goed.

 

Globaal genomen maken biologische versproducten nu 3,2% van onze totale voedingsaankopen uit, een stijging met 0,2% ten opzichte van vorig jaar. 

 

Vlamingen houden van bio

"Het belang van bio blijft beperkt in België, maar groeit gestaag," klinkt het bij het VLAM, dat biologische voeding als een integraal onderdeel van ons voedingspatroon beschouwt op basis van de cijfers: tussen 2008 en 2017 stegen de biobestedingen immers met meer dan 50% en dat cijfer zal alleen maar groeien.

 

Vooral in Vlaanderen neemt het belang van bio toe: de Vlaming had 11% meer over voor bioproducten dan in 2016, terwijl dat cijfer in Wallonië bleef hangen op 8% en in Wallonië zelfs zakte met 7%. Voor bioproducten blijft de klassieke supermarkt ook nu het belangrijkste aankoopkanaal, al zijn in de hoevewinkel en de boerenmarkt biologische producten het sterkst vertegenwoordigd (20%). 

 

Opvallende cijfers zijn er ten slotte vooral voor de vleescategorie: terwijl biovleeswaren tussen 2005 en 2010 nog een forse groei kenden, viel het marktaandeel nadien terug en vertegenwoordigt biovlees vandaag slechts 1% van alle verkochte vleesproducten. Volgend jaar moet blijken of de vele vleesschandalen al dan niet een impact zullen hebben op de populariteit van biologisch geproduceerd vlees.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.