Blackstone en CVC hebben interesse in Becel | RetailDetail

Blackstone en CVC hebben interesse in Becel

Blackstone en CVC hebben interesse in Becel
Shutterstock

Blackstone en CVC Capital Partners willen samen een bod uitbrengen op de divisie margarines van Unilever, waartoe onder andere de merken Blue Band en Becel behoren. Ze zouden daarbij denken aan bedrag van 6 miljard pond (6,7 miljard euro).

Ook andere geïnteresseerden

Twee belangrijke figuren in het bod van Blackstone en CVC zouden Marc Bolland, ex-CEO van Marks & Spencer, en Harish Manwani, oud-bestuurder bij Unilever, zijn. Zij zijn allebei werkzaam bij Blackstone.

 

Investeringsmaatschappijen CD&R en Bain Capital zouden samen een gelijkaardig bod willen uitbrengen op de smeersels van Unilever. Ook investeringsmaatschappijen Apollo Management en KKR worden genoemd als mogelijk geïnteresseerde partijen en waarschijnlijk houdt ook Kraft Heinz de zaak in de gaten.

 

In maart raakte al bekend dat Unilever af wil van de divisie smeersels. Dat was toen vrijwel het directe gevolg van het afgeslagen overnamebod van Kraft Heinz. Dat zorgde voor heel wat onrust binnen een groep aandeelhouders, die wil dat er ook op korte termijn meer winst wordt gemaakt. Daarop besloot Unilever de margarines in de etalage te zetten, omdat die de voorbije jaren te weinig groeien, wat dan weer drukt op de totale groei van het bedrijf. In het eerste kwartaal was er bij Unilever sprake van een autonome omzetgroei van 2,9 procent. Zonder de margarines zou dat 3,4 procent zijn geweest.

 

Unilever wil de smeersels nog dit jaar kwijt geraken. Dat kan door een rechtstreekse verkoop, maar er wordt ook gedacht aan een afsplitsing, waarbij de divisie een eigen beursnotering krijgt op de beurs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.