Blunders bij terugroepactie besmette zalm

Blunders bij terugroepactie besmette zalm

Bij de terugroepactie rond de besmette zalm van Foppen zijn begin deze maand zeer ernstige fouten gemaakt. Het Harderwijker bedrijf wist volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) al dagenlang dat ook zalm verwerkt in salades mogelijk besmet was met de salmonella-bacterie, voordat het besloot het publiek hierover te informeren.

Consument te laat geïnformeerd

Reeds op 1 oktober hoorde de NVWA dat niet alleen de gerookte zalm van het bedrijf met de bacterie besmet was, maar ook de zalm in salades. Foppen is toen meteen geïnformeerd, zegt de NVWA. De dag daarna heeft Foppen de salades toegevoegd aan de lijst met terug te halen artikelen, maar de consument is daarover pas twee dagen later ingelicht.

 

In De Stentor zegt voedingsmiddelendeskundige IJsbrand Velzeboer dat het veel te lang heeft geduurd eer de consument op de hoogte werd gesteld van de terugroepactie van de besmette zalmsalades.

 

Wettelijk gezien moet iedere voedingsmiddelenproducent binnen vier uur een traceerbaarheidslijst kunnen overleggen, waar de producten naartoe zijn gegaan en wat de grondstofbronnen zijn. Volgens Velzeboer gaat het om een ernstige fout, die "best wel juridische consequenties" kan krijgen.

 

Twee doden

Twee ouderen zijn intussen overleden nadat ze zalm hadden gegeten die besmet was met de salmonellabacterie; zeker 550 anderen werden ziek.

 

Foppen wil niet reageren op de berichten en is zelf nog bezig met onderzoek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top