Blunders bij terugroepactie besmette zalm | RetailDetail

Blunders bij terugroepactie besmette zalm

Blunders bij terugroepactie besmette zalm

Bij de terugroepactie rond de besmette zalm van Foppen zijn begin deze maand zeer ernstige fouten gemaakt. Het Harderwijker bedrijf wist volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) al dagenlang dat ook zalm verwerkt in salades mogelijk besmet was met de salmonella-bacterie, voordat het besloot het publiek hierover te informeren.

Consument te laat geïnformeerd

Reeds op 1 oktober hoorde de NVWA dat niet alleen de gerookte zalm van het bedrijf met de bacterie besmet was, maar ook de zalm in salades. Foppen is toen meteen geïnformeerd, zegt de NVWA. De dag daarna heeft Foppen de salades toegevoegd aan de lijst met terug te halen artikelen, maar de consument is daarover pas twee dagen later ingelicht.

 

In De Stentor zegt voedingsmiddelendeskundige IJsbrand Velzeboer dat het veel te lang heeft geduurd eer de consument op de hoogte werd gesteld van de terugroepactie van de besmette zalmsalades.

 

Wettelijk gezien moet iedere voedingsmiddelenproducent binnen vier uur een traceerbaarheidslijst kunnen overleggen, waar de producten naartoe zijn gegaan en wat de grondstofbronnen zijn. Volgens Velzeboer gaat het om een ernstige fout, die "best wel juridische consequenties" kan krijgen.

 

Twee doden

Twee ouderen zijn intussen overleden nadat ze zalm hadden gegeten die besmet was met de salmonellabacterie; zeker 550 anderen werden ziek.

 

Foppen wil niet reageren op de berichten en is zelf nog bezig met onderzoek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.