Blunders bij terugroepactie besmette zalm | RetailDetail

Blunders bij terugroepactie besmette zalm

Blunders bij terugroepactie besmette zalm

Bij de terugroepactie rond de besmette zalm van Foppen zijn begin deze maand zeer ernstige fouten gemaakt. Het Harderwijker bedrijf wist volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) al dagenlang dat ook zalm verwerkt in salades mogelijk besmet was met de salmonella-bacterie, voordat het besloot het publiek hierover te informeren.

Consument te laat geïnformeerd

Reeds op 1 oktober hoorde de NVWA dat niet alleen de gerookte zalm van het bedrijf met de bacterie besmet was, maar ook de zalm in salades. Foppen is toen meteen geïnformeerd, zegt de NVWA. De dag daarna heeft Foppen de salades toegevoegd aan de lijst met terug te halen artikelen, maar de consument is daarover pas twee dagen later ingelicht.

 

In De Stentor zegt voedingsmiddelendeskundige IJsbrand Velzeboer dat het veel te lang heeft geduurd eer de consument op de hoogte werd gesteld van de terugroepactie van de besmette zalmsalades.

 

Wettelijk gezien moet iedere voedingsmiddelenproducent binnen vier uur een traceerbaarheidslijst kunnen overleggen, waar de producten naartoe zijn gegaan en wat de grondstofbronnen zijn. Volgens Velzeboer gaat het om een ernstige fout, die "best wel juridische consequenties" kan krijgen.

 

Twee doden

Twee ouderen zijn intussen overleden nadat ze zalm hadden gegeten die besmet was met de salmonellabacterie; zeker 550 anderen werden ziek.

 

Foppen wil niet reageren op de berichten en is zelf nog bezig met onderzoek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.