Blunders bij terugroepactie besmette zalm

Blunders bij terugroepactie besmette zalm

Bij de terugroepactie rond de besmette zalm van Foppen zijn begin deze maand zeer ernstige fouten gemaakt. Het Harderwijker bedrijf wist volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) al dagenlang dat ook zalm verwerkt in salades mogelijk besmet was met de salmonella-bacterie, voordat het besloot het publiek hierover te informeren.

Consument te laat geïnformeerd

Reeds op 1 oktober hoorde de NVWA dat niet alleen de gerookte zalm van het bedrijf met de bacterie besmet was, maar ook de zalm in salades. Foppen is toen meteen geïnformeerd, zegt de NVWA. De dag daarna heeft Foppen de salades toegevoegd aan de lijst met terug te halen artikelen, maar de consument is daarover pas twee dagen later ingelicht.

 

In De Stentor zegt voedingsmiddelendeskundige IJsbrand Velzeboer dat het veel te lang heeft geduurd eer de consument op de hoogte werd gesteld van de terugroepactie van de besmette zalmsalades.

 

Wettelijk gezien moet iedere voedingsmiddelenproducent binnen vier uur een traceerbaarheidslijst kunnen overleggen, waar de producten naartoe zijn gegaan en wat de grondstofbronnen zijn. Volgens Velzeboer gaat het om een ernstige fout, die "best wel juridische consequenties" kan krijgen.

 

Twee doden

Twee ouderen zijn intussen overleden nadat ze zalm hadden gegeten die besmet was met de salmonellabacterie; zeker 550 anderen werden ziek.

 

Foppen wil niet reageren op de berichten en is zelf nog bezig met onderzoek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top