Boerenbond en 5 grote retailers kiezen voor “parkkonijnen”

Boerenbond en 5 grote retailers kiezen voor “parkkonijnen”

Boerenbond en 5 grote retailers kiezen voor “parkkonijnen”

De belangrijkste retailers van ons land hebben er zich toe verbonden de term “parkkonijn” ‑ die verwijst naar diervriendelijk gekweekte konijnen ‑ enkel nog te gebruiken voor dieren die gehouden en geslacht zijn volgens een afgesproken tracerings- en certificeringssysteem.

Na twee jaar versnelling hoger

Twee jaar geleden dook het eerste vlees van ‘parkkonijnen’ op in de handel: vlees van dieren die waren gekweekt in een groter hok dat veel meer comfort biedt dan de traditionele kooihuisvesting. Zo zijn de hokken voorzien van een comfortabele kunststofvloer en hebben de konijnen meer ruimte, een opspringplatform, knaagmateriaal en schuilmogelijkheden.

 

De ‘parken’ zijn het resultaat van een stappenplan dat al in 2012 werd uitgewerkt binnen de Federale Raad van Dierenwelzijn, waarin zowel overheidsdiensten, wetenschappers, landbouworganisaties als dierenrechtenorganisaties zetelen. Vijf warenhuisketens (Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize en Lidl) hebben er zich nu toe verbonden om de benaming ‘parkkonijn’ enkel nog te gebruiken voor vlees afkomstig van konijnen die gehouden en geslacht werden volgens “CodiplanPLUS Parkkonijn” of een minimum gelijkwaardig. Misleidende benamingen zijn niet langer toegelaten.

 

“Dankzij samenwerking is de keten er dus in geslaagd om binnen de afgesproken termijn konijnen op een meer diervriendelijke manier te kweken. De warenhuisketens verbinden zich er nu toe om op de winkelvloer een duidelijk onderscheid te tonen. Nu is de consument aan zet om daar ook resoluut voor te kiezen”, stellen de partners, bij wie ook de Boerenbond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.