Boerenbond en 5 grote retailers kiezen voor “parkkonijnen”

Boerenbond en 5 grote retailers kiezen voor “parkkonijnen”

Boerenbond en 5 grote retailers kiezen voor “parkkonijnen”

De belangrijkste retailers van ons land hebben er zich toe verbonden de term “parkkonijn” ‑ die verwijst naar diervriendelijk gekweekte konijnen ‑ enkel nog te gebruiken voor dieren die gehouden en geslacht zijn volgens een afgesproken tracerings- en certificeringssysteem.

Na twee jaar versnelling hoger

Twee jaar geleden dook het eerste vlees van ‘parkkonijnen’ op in de handel: vlees van dieren die waren gekweekt in een groter hok dat veel meer comfort biedt dan de traditionele kooihuisvesting. Zo zijn de hokken voorzien van een comfortabele kunststofvloer en hebben de konijnen meer ruimte, een opspringplatform, knaagmateriaal en schuilmogelijkheden.

 

De ‘parken’ zijn het resultaat van een stappenplan dat al in 2012 werd uitgewerkt binnen de Federale Raad van Dierenwelzijn, waarin zowel overheidsdiensten, wetenschappers, landbouworganisaties als dierenrechtenorganisaties zetelen. Vijf warenhuisketens (Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize en Lidl) hebben er zich nu toe verbonden om de benaming ‘parkkonijn’ enkel nog te gebruiken voor vlees afkomstig van konijnen die gehouden en geslacht werden volgens “CodiplanPLUS Parkkonijn” of een minimum gelijkwaardig. Misleidende benamingen zijn niet langer toegelaten.

 

“Dankzij samenwerking is de keten er dus in geslaagd om binnen de afgesproken termijn konijnen op een meer diervriendelijke manier te kweken. De warenhuisketens verbinden zich er nu toe om op de winkelvloer een duidelijk onderscheid te tonen. Nu is de consument aan zet om daar ook resoluut voor te kiezen”, stellen de partners, bij wie ook de Boerenbond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.