Bolletje belandt in Duitse handen

Bolletje belandt in Duitse handen

De Nederlandse beschuitenproducent Bolletje wordt overgenomen door zijn Duitse branchegenoot Borggreve. Die kan via de operatie zijn assortiment verruimen, maar ook Bolletje kan profiteren van de overname.

Twee vergelijkbare bedrijven

De ondernemingen zijn familiebedrijven met een vergelijkbare cultuur: Bolletje werd opgericht door de familie Ter Beek, Borggreve door de gelijknamige familie. De Duitsers zijn gespecialiseerd in beschuiten en koekjes, de Nederlanders in beschuiten, biscuits, knäckebröd, koekjes, ontbijtkoek, pitabroodjes en seizoenproducten. De fabrieken van Bolletje in Almelo en die van Borggreve in Neuenhaus liggen op amper een halfuurtje rijden van mekaar.

 

De voorbije jaren was Bolletje aan zijn plafond gekomen: de onderneming zat wat vast in haar thuisland Nederland, waar het met zo'n 500 werknemers een omzet haalde van zowat 75 miljoen euro. De nieuwe combinatie Borggreve-Bolletje stelt samen 800 mensen tewerk en is goed voor een gezamenlijke omzet van zowat 200 miljoen euro.

 

Zelfstandige toekomst voor Bolletje

Overnemer Borggreve heeft de intentie om Bolletje een zelfstandige toekomst te geven, met een nadrukkelijke A-merkstrategie. "Voor de medewerkers verandert slechts de familienaam van de aandeelhouders", zegt het bedrijf. Borggreve kan Bolletje wel toegang geven tot de Duitse markt. Tegelijk kan het eigen producten onder het Bolletje-label in Nederland op de markt brengen.

 

De overname van Bolletje moet deze keer niet worden goedgekeurd door de Nederlandse Mededingingsautoriteit, omdat er geen verstoring van de Nederlandse markt dreigt. In december 2012 was dat nog anders, toen Continental Bakeries Bolletje wou inlijven. Die combinatie zou wel een te groot aandeel van de Nederlandse markt hebben gekregen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top