Bolletje belandt in Duitse handen

Bolletje belandt in Duitse handen

De Nederlandse beschuitenproducent Bolletje wordt overgenomen door zijn Duitse branchegenoot Borggreve. Die kan via de operatie zijn assortiment verruimen, maar ook Bolletje kan profiteren van de overname.

Twee vergelijkbare bedrijven

De ondernemingen zijn familiebedrijven met een vergelijkbare cultuur: Bolletje werd opgericht door de familie Ter Beek, Borggreve door de gelijknamige familie. De Duitsers zijn gespecialiseerd in beschuiten en koekjes, de Nederlanders in beschuiten, biscuits, knäckebröd, koekjes, ontbijtkoek, pitabroodjes en seizoenproducten. De fabrieken van Bolletje in Almelo en die van Borggreve in Neuenhaus liggen op amper een halfuurtje rijden van mekaar.

 

De voorbije jaren was Bolletje aan zijn plafond gekomen: de onderneming zat wat vast in haar thuisland Nederland, waar het met zo'n 500 werknemers een omzet haalde van zowat 75 miljoen euro. De nieuwe combinatie Borggreve-Bolletje stelt samen 800 mensen tewerk en is goed voor een gezamenlijke omzet van zowat 200 miljoen euro.

 

Zelfstandige toekomst voor Bolletje

Overnemer Borggreve heeft de intentie om Bolletje een zelfstandige toekomst te geven, met een nadrukkelijke A-merkstrategie. "Voor de medewerkers verandert slechts de familienaam van de aandeelhouders", zegt het bedrijf. Borggreve kan Bolletje wel toegang geven tot de Duitse markt. Tegelijk kan het eigen producten onder het Bolletje-label in Nederland op de markt brengen.

 

De overname van Bolletje moet deze keer niet worden goedgekeurd door de Nederlandse Mededingingsautoriteit, omdat er geen verstoring van de Nederlandse markt dreigt. In december 2012 was dat nog anders, toen Continental Bakeries Bolletje wou inlijven. Die combinatie zou wel een te groot aandeel van de Nederlandse markt hebben gekregen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Delhaize herschikt directiecomité

15/01/2018

Zopas kondigde Delhaize enkele wijzigingen aan in de samenstelling van zijn directiecomité. De retailer lanceerde ook een nieuwe campagne, met de slogan ‘Mee met ’t leven’.

Back to top