Bolletje belandt in Duitse handen | RetailDetail

Bolletje belandt in Duitse handen

Bolletje belandt in Duitse handen

De Nederlandse beschuitenproducent Bolletje wordt overgenomen door zijn Duitse branchegenoot Borggreve. Die kan via de operatie zijn assortiment verruimen, maar ook Bolletje kan profiteren van de overname.

Twee vergelijkbare bedrijven

De ondernemingen zijn familiebedrijven met een vergelijkbare cultuur: Bolletje werd opgericht door de familie Ter Beek, Borggreve door de gelijknamige familie. De Duitsers zijn gespecialiseerd in beschuiten en koekjes, de Nederlanders in beschuiten, biscuits, knäckebröd, koekjes, ontbijtkoek, pitabroodjes en seizoenproducten. De fabrieken van Bolletje in Almelo en die van Borggreve in Neuenhaus liggen op amper een halfuurtje rijden van mekaar.

 

De voorbije jaren was Bolletje aan zijn plafond gekomen: de onderneming zat wat vast in haar thuisland Nederland, waar het met zo'n 500 werknemers een omzet haalde van zowat 75 miljoen euro. De nieuwe combinatie Borggreve-Bolletje stelt samen 800 mensen tewerk en is goed voor een gezamenlijke omzet van zowat 200 miljoen euro.

 

Zelfstandige toekomst voor Bolletje

Overnemer Borggreve heeft de intentie om Bolletje een zelfstandige toekomst te geven, met een nadrukkelijke A-merkstrategie. "Voor de medewerkers verandert slechts de familienaam van de aandeelhouders", zegt het bedrijf. Borggreve kan Bolletje wel toegang geven tot de Duitse markt. Tegelijk kan het eigen producten onder het Bolletje-label in Nederland op de markt brengen.

 

De overname van Bolletje moet deze keer niet worden goedgekeurd door de Nederlandse Mededingingsautoriteit, omdat er geen verstoring van de Nederlandse markt dreigt. In december 2012 was dat nog anders, toen Continental Bakeries Bolletje wou inlijven. Die combinatie zou wel een te groot aandeel van de Nederlandse markt hebben gekregen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.