Bols kent lichte omzetdaling | RetailDetail

Bols kent lichte omzetdaling

Bols kent lichte omzetdaling

De Nederlandse jenever- en likeurproducent Bols heeft in zijn voorbije boekjaar minder omzet gehaald dan het jaar voordien, mede door negatieve wisselkoerseffecten.

Zwakke resultaten in West-Europa

Exclusief wisselkoerseffecten haalde Bols een omzet van 77,7 miljoen euro: net iets minder dan de 78,7 miljoen euro van een jaar eerder en zelfs 2,5 procent lager dan de schattingen van Rabobank. Nochtans deed de drankproducent het in eigen land bijzonder goed, met een dubbelcijferige omzetgroei die voor een groot stuk te danken was aan de lancering van Bols Vodka en Damrak Gin.

 

In heel West-Europa daalde de omzet dan weer met 2,1 procent. Ook in Scandinavië en Italië spreekt Bols van sterke resultaten, maar in het Verenigd Koninkrijk en België waren de marktomstandigheden 'uitdagend'. Op de Noord-Amerikaanse markt kende Bols een omzetgroei van 6% in de tweede helft van het boekjaar, maar door de mindere prestaties in de eerste helft daalde de omzet over het volledige jaar alsnog met 4 procent.

 

In opkomende markten groeide de omzet van Bols met 6,6 procent, omdat ook Bols last had van de moeilijke situatie in Rusland. Zonder dat land zou er sprake geweest zijn van een dubbelcijferige groei bij opkomende markten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.