Bols kent lichte omzetdaling | RetailDetail

Bols kent lichte omzetdaling

Bols kent lichte omzetdaling

De Nederlandse jenever- en likeurproducent Bols heeft in zijn voorbije boekjaar minder omzet gehaald dan het jaar voordien, mede door negatieve wisselkoerseffecten.

Zwakke resultaten in West-Europa

Exclusief wisselkoerseffecten haalde Bols een omzet van 77,7 miljoen euro: net iets minder dan de 78,7 miljoen euro van een jaar eerder en zelfs 2,5 procent lager dan de schattingen van Rabobank. Nochtans deed de drankproducent het in eigen land bijzonder goed, met een dubbelcijferige omzetgroei die voor een groot stuk te danken was aan de lancering van Bols Vodka en Damrak Gin.

 

In heel West-Europa daalde de omzet dan weer met 2,1 procent. Ook in Scandinavië en Italië spreekt Bols van sterke resultaten, maar in het Verenigd Koninkrijk en België waren de marktomstandigheden 'uitdagend'. Op de Noord-Amerikaanse markt kende Bols een omzetgroei van 6% in de tweede helft van het boekjaar, maar door de mindere prestaties in de eerste helft daalde de omzet over het volledige jaar alsnog met 4 procent.

 

In opkomende markten groeide de omzet van Bols met 6,6 procent, omdat ook Bols last had van de moeilijke situatie in Rusland. Zonder dat land zou er sprake geweest zijn van een dubbelcijferige groei bij opkomende markten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.