Bols ziet omzet dalen, maar winst stijgen | RetailDetail

Bols ziet omzet dalen, maar winst stijgen

Bols ziet omzet dalen, maar winst stijgen

De Nederlandse likeurproducent Lucas Bols heeft het afgelopen boekjaar te maken gehad met een dalende omzet, maar het wist desondanks toch de winst op te krikken. Dit jaar wil het vooral groeien in Azië en de Verenigde Staten.

 

Minder vraag in Nederland

De omzet van Lucas Bols strandde in het voorbije boekjaar op 72,6 miljoen euro, 6,5 procent minder dan een jaar eerder. Toch wist het de nettowinst op te drijven naar een bedrag van 11,7 miljoen euro, ten opzichte van 3,8 miljoen euro een jaar eerder. Dat heeft het te danken aan de lagere schulden van het bedrijf, waardoor er minder rente moet worden betaald.

 

Bols zag bij vrijwel alle merken de omzet dalen, zowel regionaal als internationaal. Dat had voornamelijk te maken met distributeurs die hun voorraden afbouwden. Bols ziet dit dan ook als een eenmalig effect, dat dit boekjaar geen invloed zal hebben. Lokaal heeft Bols wel last van de dalende vraag naar jenever in Nederland.

 

Voor het lopende boekjaar ziet Bols wel groeikansen in Zuidoost-Azië, de Verenigde Staten en opkomende markten. In West-Europa blijven de omstandigheden echter minder gunstig. Lucas Bols had eerder al aangekondigd dat het een omzetdaling van 4 tot 6 procent verwachtte voor het voorbije boekjaar. De huidige resultaten komen dus niet als een verrassing.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.