Bompard wacht nieuw huzarenstukje bij Carrefour | RetailDetail

Bompard wacht nieuw huzarenstukje bij Carrefour

Bompard wacht nieuw huzarenstukje bij Carrefour

Alexandre Bompard gaat moeten proberen een volgend huzarenstukje te realiseren: nadat hij Fnac weer op de rails kreeg, mag hij datzelfde nog eens overdoen bij warenhuisgroep Carrefour.

Opvolger met adelbrieven

Daar wordt hij op 18 juli de opvolger van topman Georges Plassat. De 68-jarige topman had al een tijdje geleden aangegeven dat hij het graag voor bekeken zou houden en dat er werk mocht worden gemaakt van een opvolger. Met Alexandre Bompard is die er nu ook: de raad van bestuur heeft het licht op groen gezet voor de benoeming. Bompard blijft wel bestuurder bij Fnac Darty tot eind 2017.

 

De 44-jarige opvolger van Plassat kan alvast stevige adelbrieven voorleggen: hij slaagde erin om het noodlijdende Fnac weer tot leven te wekken, vooral door de overrompeling door Amazon een halt toe te roepen. Daartoe zette hij zelf in op online handel en op kostenbesparingen. Dat leverde resultaat: in 2011 was de verkoop via het internet goed voor 12% van de omzet bij Fnac, nu is dat 50%. De website van Fnac is uitgegroeid tot de meest bezochte in Frankrijk na die van Amazon.

 

Verder liet hij een aantal belangrijke leveranciers, zoals Samsung en Apple, een shop-in-shop bouwen in de Fnac-verkooppunten. Ook slaagde hij erin om 300 miljoen euro te besparen, wat meer was dan verwacht. En ten slotte realiseerde hij ook de overname van zijn branchegenoot Darty, waardoor het concern nog sterker staat. De beurskoers van Fnac verdrievoudigde dan ook, van 22 euro in juni 2013 naar 66 euro nu.

 

Zware taak

De bestuursraad van Carrefour hoopt nu dat de gediplomeerde van de Ecole Nationale de l’Administration dit parcours nog eens kan overdoen. De warenhuisgroep heeft het immers ook niet makkelijk: de hypermarkten, waarvoor het concern bekend is, lijden eveneens onder de zware concurrentie van de elektronische handel.

 

Volgens de financiële analisten van Barclays zullen we tot een eind in 2018 moeten wachten om het effect van de wisseling aan de top van de warenhuisgroep te zien. Bovendien is de kans groot dat een bijsturing van de politiek van Carrefour op korte termijn de nodige problemen met zich meebrengt. Om te beginnen is Carrefour groter en complexer dan Fnac, maar de hypermarkten verliezen ook structureel aan marktaandeel. Dat stoppen, zal aanzienlijke prijsinvesteringen vergen.

 

Daarnaast kunnen de vakbonden roet in het eten gooien: een kostenbesparing opzetten, kan leiden tot stakingen en tijdelijke sluitingen van winkels. De bonden lieten overigens al verstaan dat ze niet echt opgezet waren met de komst van Bompard, nadat die bij Fnac het mes in de loonkosten heeft gezet.

 

In afwachting daarvan is Barclays alvast niet optimistisch over het eerste halfjaar van Carrefour, waarvan de resultaten op 27 juli worden bekendgemaakt. De daling van het marktaandeel in Frankrijk lijkt niet gestopt en de wisselkoersbewegingen zijn negatief voor de activiteiten in Brazilië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.