Boterprijs op historisch hoogtepunt | RetailDetail

Boterprijs op historisch hoogtepunt

Boterprijs op historisch hoogtepunt
Shutterstock

Er dreigt in Europa een grote botercrisis te ontstaan: de vraag naar boter is de voorbije jaren sterk gestegen, maar het aanbod is daarentegen gedaald. Dat leidt tot fikse prijsstijgingen en in sommige landen zelfs tot tekorten.

Hoge vraag, lagere productie

De voorbije drie jaar is in Europa de vraag naar boter met 7% gestegen en ook op wereldvlak wordt er steeds meer boter gebruikt. Dat is met name te danken aan het feit dat boter zich een beter imago heeft weten aan te meten: het wordt steeds meer gezien als een natuurlijk product en minder als iets ongezond.

 

Aan de andere kant wordt er wel minder boter geproduceerd: "Sinds september 2016 zijn melkleveringen in de EU gedaald", zegt Renaat Debergh van de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie aan de VRT. "Dat betekent minder melkvet, de basis voor boter.”

 

Die twee factoren hebben er voor gezorgd dat de prijs van boter op korte tijd is gestegen naar een recordhoogte. "De boterprijs bedroeg begin oktober 6,5 euro per kilogram. Dat is historisch hoog. Ik heb het nog niet meegemaakt. Een jaar geleden stond de prijs op 3 euro”, zegt Debergh.

 

Tekort in Frankrijk

In België leidt dat tot hogere prijzen bij alle producten waar boter in wordt verwerkt, maar in Frankrijk is er zelfs al sprake van ware tekorten. Dat komt omdat Frankrijk sterk inzet op lokale producten en er dus vooral vraag is naar Franse boter. De Franse producenten kunnen de vraag echter niet volgen en willen bovendien niet meer leveren aan enkele grote ketens, omdat ze vinden dat ze een te lage prijs krijgen. Daarnaast heeft de aandacht van de media voor de tekorten geleid tot een kleine stormloop in de winkels.

 

Binnenkort wordt echter een prijscorrectie verwacht, omdat de melkboeren vanwege de hoge vraag ook meer zijn gaan produceren. Op de industriële markt is er zelfs al sprake van een lichte daling. "De prijs voor de consument loopt wat achter. De verhoging doorrekenen heeft ook een tijdje geduurd. Maar onvermijdelijk zal de prijs ook voor de consument dalen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.