"Brandmerk dikmakers met sigarettenlogo's" | RetailDetail

"Brandmerk dikmakers met sigarettenlogo's"

"Brandmerk dikmakers met sigarettenlogo's"

Volgens de internationale consumentenbeweging Consumers International en de World Obesity Federation moeten dikmakers gebrandmerkt worden, net als dat nu al het geval is met sigaretten.

Obesitasprobleem wordt steeds groter

Obesitas wordt een steeds groter probleem: tussen 1980 en 2008 verdubbelde het aantal mensen met een overgewicht, wat gedefineerd wordt als mensen met een body mass index van meer dan 30. Op wereldvlak zou 10 procent van alle mannen en 14 procent van alle vrouwen obees zijn, wat neerkomt op 205 miljoen mannen en 297 miljoen vrouwen. Het aantal doden door obesitas steeg van 2,6 miljoen in 2005 tot 3,4 miljoen in 2010, vooral in de VS, China, Brazilië en Mexico.

 

Volgens Consumers International en de World Obesity Federation kan er niet langer worden toegekeken. Er mag geen herhaling komen van het tabaksverhaal, waar de geviseerde sector eerst het probleem ontkende en zelfs liet uitschijnen dat roken gezond was.

 

Waarschuwingen op verpakking

De betrokken organisaties vragen dan ook dat er waarschuwingen afgedrukt zouden worden op verpakking van voedingsmiddelen die aanleiding geven tot obesitas, net zoals die er nu al zijn op pakjes sigaretten. Dit zou bovendien gepaard moeten gaan met maatregelen om het gehalte aan zout, verzadigde vetten en suikers terug te dringen. Ook de reclame voor de geviseerde producten moet worden aangepakt.

 

Het rapport over obesitas wordt voorgelegd op de algemene vergadering van de Wereldgezondheidsorganisatie, die nog tot 24 mei in het Zwitserse Genève plaatsvindt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.