"Brandmerk dikmakers met sigarettenlogo's" | RetailDetail

"Brandmerk dikmakers met sigarettenlogo's"

"Brandmerk dikmakers met sigarettenlogo's"

Volgens de internationale consumentenbeweging Consumers International en de World Obesity Federation moeten dikmakers gebrandmerkt worden, net als dat nu al het geval is met sigaretten.

Obesitasprobleem wordt steeds groter

Obesitas wordt een steeds groter probleem: tussen 1980 en 2008 verdubbelde het aantal mensen met een overgewicht, wat gedefineerd wordt als mensen met een body mass index van meer dan 30. Op wereldvlak zou 10 procent van alle mannen en 14 procent van alle vrouwen obees zijn, wat neerkomt op 205 miljoen mannen en 297 miljoen vrouwen. Het aantal doden door obesitas steeg van 2,6 miljoen in 2005 tot 3,4 miljoen in 2010, vooral in de VS, China, Brazilië en Mexico.

 

Volgens Consumers International en de World Obesity Federation kan er niet langer worden toegekeken. Er mag geen herhaling komen van het tabaksverhaal, waar de geviseerde sector eerst het probleem ontkende en zelfs liet uitschijnen dat roken gezond was.

 

Waarschuwingen op verpakking

De betrokken organisaties vragen dan ook dat er waarschuwingen afgedrukt zouden worden op verpakking van voedingsmiddelen die aanleiding geven tot obesitas, net zoals die er nu al zijn op pakjes sigaretten. Dit zou bovendien gepaard moeten gaan met maatregelen om het gehalte aan zout, verzadigde vetten en suikers terug te dringen. Ook de reclame voor de geviseerde producten moet worden aangepakt.

 

Het rapport over obesitas wordt voorgelegd op de algemene vergadering van de Wereldgezondheidsorganisatie, die nog tot 24 mei in het Zwitserse Genève plaatsvindt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.