Brazilië wil Belgische en Nederlandse friet wegbelasten | RetailDetail

Brazilië wil Belgische en Nederlandse friet wegbelasten

Brazilië wil Belgische en Nederlandse friet wegbelasten

Brazilië zou nog deze maand een tijdelijke antidumpingtaks kunnen opleggen voor ingevoerde diepgevroren frieten. Die heffing zou vooral de Nederlandse en Belgische producenten van aardappelproducten treffen.

Belangrijke afzetmarkt

Brazilië is een belangrijke markt voor de Nederlandse en Belgische aardappelverwerkers. Vorig jaar zette de Nederlandse industrie er zowat 83.000 ton aan diepvriesproducten af, wat overeenstemt met 166.000 ton aardappelen. Na Argentinië was Nederland daarmee de grootste uitvoerder in het land. België volgde met een volume van 71.000 ton, goed voor 142.000 ton aardappelen. In totaal werd in België in 2015 net geen 4 miljoen ton aardappelen verwerkt tot gekoelde en diepgevroren friet, pureeproducten, chips, voorgekookte aardappelen, vlokken en granulaten.

 

De sterke invoer was echter niet naar de zin van de lokale producent Bem Brasil Alimentados. Die produceert momenteel zowat 79.000 ton op jaarbasis, maar heeft plannen voor een uitbreiding met 115.000 ton. Bem beschuldigde de Europese invoerders – naast Nederlandse en Belgische gaat het ook om Fransen en Duitsers – ervan om hun producten tegen dumpingprijzen op de Braziliaanse markt te hebben afgezet. De Brazilianen wijzer erop dat de prijzen in de periode van juli 2014 tot juni 2015 immers 18% tot 41% onder de tarieven lagen die de producenten aanrekenden voor export naar het Verenigd Koninkrijk. Voor België zou het gaan om een verschil met bijna 25%.


Europeanen verweren zich

De Europese aardappelproducenten wijzen de beschuldiging af. Volgens hen is de klacht ingegeven door een poging om de lokale productie te beschermen. Hoewel het onderzoek nog loopt, kan Brazilië beslissen om een tijdelijke antidumpingtaks op te leggen die de invoerprijs met 40% kan doen stijgen, waardoor de Europese diepvriesfrieten uit de markt worden geprijsd.

 

De Europese aardappelindustrie bekijkt nu de verweermogelijkheden. Een ervan is de oprichting van een belangenvereniging met lokale betrokkenen als invoerders, retailers en verwerkers. Zij kunnen wijzen op het belang van de invoer voor de lokale bevolking. Bijvoorbeeld door te benadrukken dat een extra invoerheffing de prijzen kan doen stijgen, waardoor de inflatie wordt aangewakkerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.