Braziliaanse malaise zorgt voor dip bij AB InBev | RetailDetail

Braziliaanse malaise zorgt voor dip bij AB InBev

Braziliaanse malaise zorgt voor dip bij AB InBev

De Belgisch-Braziliaanse bierbrouwer AB InBev is in het eerste kwartaal onder de verwachtingen gebleven, voornamelijk omwille van een slechte verkoop in Brazilië. De voorbereidingen op de fusie met SABMiller drukten dan weer op de winst.

Europa een lichtpunt

In de eerste drie maanden van het jaar verkocht AB InBev 104,9 miljoen hectoliter bier, op vergelijkbare basis een daling van 1,7% ten opzichte van een jaar eerder. Vooral in Brazilië was er sprake van een sterke terugval (-10%), terwijl in Mexico er een groei van 13% was. In China wist AB InBev het beter te doen dan de markt, maar was er toch nog sprake van een daling van 1,1%. Ook in de Verenigde Staten daalde het volume licht, terwijl de markt er wel op vooruit ging. In Europa was er een groei van 2,5%.

 

Die mindere verkoop zorgde er voor dat de omzet van AB InBev in het eerste kwartaal daalde met 13% naar 9,4 miljard dollar (8,2 miljard euro). Op organische basis was er wel een groei van 3,1%, maar die was ver beneden de verwachtingen van analisten, die hadden gemikt op een organische omzetgroei van 6,1%.

 

In het eerste kwartaal van 2015 wist AB InBev nog een nettowinst te halen van 2,29 miljard dollar (net geen twee miljard euro), maar in het begin van 2016 is die teruggevallen naar 844 miljoen dollar (735 miljoen euro). AB InBev boekte wel 1,2 miljard dollar (1 miljard euro) aan kosten in rond de overnameprocedure van SABMiller. AB InBev gaat er nog steeds van uit dat de fusie in de tweede helft van het jaar volledig afgerond zal zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.