Britse online supermarkt test zelfrijdende bezorgauto | RetailDetail

Britse online supermarkt test zelfrijdende bezorgauto

Britse online supermarkt test zelfrijdende bezorgauto
Oxbotica

Ocado, een Britse online supermarkt, is een eerste proefproject gestart met een zelfrijdende auto die de bestellingen bij de klant thuis bezorgt. In de auto, met plaats voor acht bestellingen, rijden voor de veiligheid wel nog twee mensen mee.

Extra optie

De klant moet zijn bestelling wel zelf uit het wagentje halen. Ocado ziet het als een extra optie naast de normale bezorgwagens. “Er zijn momenten waarop klanten hun grote bestelling tot aan de keukentafel willen gebracht hebben, momenten waarbij ze online bestellen en in de winkel ophalen, en momenten waarbij ze van de luchthaven komen om 3u ’s ochtends en gewoon een aantal dingen snel geleverd willen zien”, aldus CTO Paul Clarke. Daarnaast ziet hij dit als een oplossing voor straten en wijken waar grotere voertuigen niet toegelaten zijn.

 

Voor de testlocatie viel het oog op Woolwich, in het zuidoosten van Londen. Daar is het nog relatief rustig en zijn de straten vrij breed: zo zijn er minder risico’s op ongevallen. Tijdens de rit zal een medewerker het rijden zelf in de gaten houden. De tweede medewerker moet klanten wegwijs maken in het nieuwe systeem.

 

Verkopen aan andere retailers

Klanten die gebruik maken van de zelfrijdende auto, krijgen een eerste bericht wanneer die wordt ingeladen en een tweede bericht wanneer de auto zich in hun straat bevindt. Vervolgens moeten ze op een knop duwen om hun bestelling vrij te geven, waarna ze die gewoon uit de auto kunnen halen.

 

Als alles goed verloopt, moet het systeem volledig in dienst zijn in 2019. Daarnaast hoopt Ocado het systeem ook te verkopen aan andere retailers, ook buiten het Verenigd Koninkrijk. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.