Britse online supermarkt test zelfrijdende bezorgauto

Britse online supermarkt test zelfrijdende bezorgauto

Ocado, een Britse online supermarkt, is een eerste proefproject gestart met een zelfrijdende auto die de bestellingen bij de klant thuis bezorgt. In de auto, met plaats voor acht bestellingen, rijden voor de veiligheid wel nog twee mensen mee.

Extra optie

De klant moet zijn bestelling wel zelf uit het wagentje halen. Ocado ziet het als een extra optie naast de normale bezorgwagens. “Er zijn momenten waarop klanten hun grote bestelling tot aan de keukentafel willen gebracht hebben, momenten waarbij ze online bestellen en in de winkel ophalen, en momenten waarbij ze van de luchthaven komen om 3u ’s ochtends en gewoon een aantal dingen snel geleverd willen zien”, aldus CTO Paul Clarke. Daarnaast ziet hij dit als een oplossing voor straten en wijken waar grotere voertuigen niet toegelaten zijn.

 

Voor de testlocatie viel het oog op Woolwich, in het zuidoosten van Londen. Daar is het nog relatief rustig en zijn de straten vrij breed: zo zijn er minder risico’s op ongevallen. Tijdens de rit zal een medewerker het rijden zelf in de gaten houden. De tweede medewerker moet klanten wegwijs maken in het nieuwe systeem.

 

Verkopen aan andere retailers

Klanten die gebruik maken van de zelfrijdende auto, krijgen een eerste bericht wanneer die wordt ingeladen en een tweede bericht wanneer de auto zich in hun straat bevindt. Vervolgens moeten ze op een knop duwen om hun bestelling vrij te geven, waarna ze die gewoon uit de auto kunnen halen.

 

Als alles goed verloopt, moet het systeem volledig in dienst zijn in 2019. Daarnaast hoopt Ocado het systeem ook te verkopen aan andere retailers, ook buiten het Verenigd Koninkrijk.