Britse prijzenoorlog: Aldi geeft Tesco lik op stuk

Aldi campagne
Aldi UK

Discounter Aldi dient de Britse marktleider Tesco snedig van antwoord, nadat die vorige week een prijsoffensief lanceerde: "We hadden een plan om de prijzen op die van Tesco af te stemmen, maar we wilden geen duizenden prijzen verhogen."

 

Britse humor

Vorige week kondigde Tesco aan dat het de verkoopprijzen van honderden populaire producten zou verlagen naar het niveau van Aldi. Rode pancartes met het opschrift “Aldi Price Match” verschenen in de winkelrekken en op de website. De Britse supermarktketen opende die prijsaanval in een poging om de sterke opgang van zijn concurrent te stoppen: de harddiscountketen heeft de afgelopen jaren namelijk flink marktaandeel gewonnen in Groot-Brittannië. Waarnemers vonden het echter een riskante zet: niemand zou immers gebaat zijn bij een ware prijsoorlog. Vergelijkingen maken met de huismerkproducten van Aldi is niet evident, de marges komen onvermijdelijk onder druk.

 

Aldi blijkt niet meteen verontrust is door het offensief van de marktleider. Integendeel, de retailer antwoordt met typisch Britse humor op de agressieve campagne. "De enige manier om Aldi-prijzen te krijgen, is bij Aldi te shoppen", zo luidt het. In een tweet zegt de retailer: "We hadden een plan om de prijzen op die van Tesco af te stemmen, maar we wilden geen duizenden prijzen verhogen." En een andere repliek luidt "Tesco heeft een paar prijzen laten zakken. Verbazend. Al onze prijzen zijn elke dag laag."

 

Bovendien publiceerde de discounter prijsvergelijkingen waaruit blijkt dat er verschillen zijn tot 50% voor vergelijkbare producten, zo meldt The Grocer. Een woordvoerder van de prijsvechter zegt: "Onze belofte aan onze klanten is dat ze altijd de laagste prijzen zullen betalen voor elk product dat we verkopen. Dat is de reden waarom miljoenen shoppers van onze duurdere concurrenten, waaronder Tesco, naar Aldi blijven overstappen. Aldi-klanten realiseren gegarandeerd aanzienlijke besparingen elke keer dat ze bij ons winkelen." Kortom: het lijkt erop dat Tesco zijn campagne als een boemerang ziet terugkomen…