Brouwer Delirium Tremens blijft investeren | RetailDetail

Brouwer Delirium Tremens blijft investeren

Brouwer Delirium Tremens blijft investeren
Shutterstock

Brouwerij Huyghe, het bedrijf achter het speciaalbier Delirium Tremens, gaat meer dan twintig miljoen euro investeren, onder andere in export naar nieuwe landen. Het bier is al te vinden in China, maar nu mikt Huyghe ook op Afrika en India.

 

Nieuwe magazijnen

Huyghe heeft sinds 2012 al dertig miljoen euro geïnvesteerd in de brouwerij in Melle, waardoor de capaciteit is opgetrokken naar 350.000 hectoliter. Die investeringen resulteerden onder andere in een nieuwe brouwzaal en een geautomatiseerde vatenlijn. Momenteel benut Huyghe ongeveer 200.000 hectoliter van de totale capaciteit, 10% meer dan een jaar eerder en meer dan het dubbele van tien jaar geleden.

 

Toch wil Huyghe niet blijven stilstaan en wordt er opnieuw fors geïnvesteerd. “Alles samen gaat het om 22 miljoen euro. Brouwcapaciteit is er intussen genoeg, maar we hebben te weinig opslagruimte. Daarom willen we nieuwe magazijnen bouwen. Ons terrein zal groeien van drie naar vijf hectare”, zegt CEO Alain De Laet aan De Tijd.

 

India

Het buitenland is bijzonder belangrijk voor de groeiplannen van Huyghe, want daar wordt de meeste omzet gehaald. Frankrijk is met 37% omzet veruit de belangrijkste markt. “China wipte vorig jaar naar plaats twee en is goed voor zo’n vijfde van de omzet. De Verenigde Staten zakten naar de derde plaats, doordat de verkoop er afnam omdat Belgische brouwers het er steeds zwaarder krijgen”, aldus De Laet. Daarom dat Huyghe er vanaf maart zelf zijn bier gaat verdelen.

 

Onlangs sloot Huyghe ook een exportcontract af voor India, wat een belangrijke opkomende markt is. “We gaan daar investeren en in de komende jaren zullen we op die markt ongetwijfeld verlies lijden. Maar op een dag breekt de biermarkt van India open, en dan willen we daar sterk aanwezig zijn.”

 

Ook Afrika wordt steeds belangrijker. De bieren van Huyghe zijn er al in een viertal landen te vinden, maar Huyghe verwacht dat de sterke investeringen van AB InBev in Afrika die markt nog toegankelijker zal maken voor Belgische brouwers. “Zo’n gigantisch billboard van Stella Artois, met daarop de woorden ‘Belgian’ en ‘Tradition’ is ook voor ons goud waard”, besluit De Laet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.