Brouwer Omer Vander Ghinste investeert sterk in export | RetailDetail

Brouwer Omer Vander Ghinste investeert sterk in export

Brouwer Omer Vander Ghinste investeert sterk in export

De Kortrijkse brouwer Omer Vander Ghinste wil de komende jaren het aandeel van de export naar het buitenland voor het bedrijf flink opdrijven. Daarom gaat hij 7,5 miljoen euro investeren in een nieuwe brouwzaal.

25 procent export

Momenteel is ongeveer 10% van de productie van de brouwerij Omer goed voor export, maar de komende jaren wil CEO Omer Jean Vander Ghinste dat opdrijven naar 25%. Daarbij kijkt hij vooral naar expansie voor het biermerk Omer.

 

Toch moeten ook de andere biermerken van de brouwerij bijdragen aan de groei in het buiteland: “We kunnen Omer moeilijk verder transporteren dan duizend kilometer, omdat we het enkel in flessen verkopen. Op vat zou de smaak te veel afwijken”, zegt Vander Ghinste aan De Tijd. Daarom werd vorig jaar het bier Tripel LeFort gelanceerd, dat wel in vaten kan worden verkocht en dus beter geëxporteerd kan worden.

 

Toch is het niet de bedoeling om de bieren over de hele wereld te exporteren. “Verre export is niet onze ambitie. We richten ons voornamelijk op Nederland en Frankrijk. We hopen zo duurzaam te groeien.”

 

Productie verdubbelen

Om die groei te ondersteunen komt er een nieuwe brouwzaal, die de productiecapaciteit verdubbelt tot 180.000 hectoliter en die goed is voor een investering van 7,5 miljoen euro. De nieuwe brouwzaal moet binnen een jaar afgerond zijn. Daarna volgen er ook nieuwe bottellijnen en een nieuw distributiecentrum.

 

Een verkoop van de brouwerij, die al 125 jaar in handen is van de familie Vander Ghinste, is voorlopig niet aan de orde. “We blijven onafhankelijk”, zegt Vander Ghinste. “We krijgen geregeld voorstellen van investeringsfondsen of van grote spelers uit de sector, maar we gaan er nooit op in.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.