Brouwerij Haacht overleeft in moeilijke markt | RetailDetail

Brouwerij Haacht overleeft in moeilijke markt

Brouwerij Haacht overleeft in moeilijke markt

Tijdens de algemene vergadering van Co.Br.Ha., het vennootschap boven brouwerij Haacht, heeft het bestuur toegelicht hoe het bedrijf probeert te overleven in een moeilijke biermarkt en waarom het momenteel geen overnames doet.

 

Problemen op de horecamarkt

“Het is onvoorstelbaar hoe moeilijk de Belgische biermarkt de voorbije vijf jaar is geworden. AB InBev en Alken-Maes hebben samen een marktaandeel van ongeveer 70 procent. De rest moet onder alle andere brouwers verdeeld worden”, zei gedelegeerd bestuurder Frédéric van der Kelen volgens De Tijd aan de 47 aanwezige aandeelhouders.

 

Nochtans weet Co.Br.Ha. goed stand te houden in die moeilijke markt. De omzet steeg dan wel maar met slechts 1 procent en het volume daalde zelfs licht, toch wist het bedrijf de nettowinst de hoogte in te jagen met 11 procent. De aandeelhouders krijgen zo een dividend van 14 euro, 12 procent meer dan een jaar geleden.

 

Tongerlo Blond oogst succes

Dat heeft het te danken aan een groei in het Belgische retailsegment, waar Co.Br.Ha er met meer dan 10 procent op vooruit ging, dankzij het succes van Tongerlo Blond. Dat bier verkocht vorig jaar 31 procent meer. In de Belgische horeca verkoopt Haacht dan weer 6 procent minder, al werd dat gecompenseerd door stijgende cijfers in Frankrijk en Nederland.

 

“Elke dag zien we cafés stoppen”, klaagt van der Kelen. “De witte kassa is er voor velen te veel aan.” Het blijft daarbij wel steeds op zoek naar nieuwe panden, maar enkel wanneer die ook een toekomst hebben. Het voorbije jaar kocht het zo 4 panden, maar werden er ook 14 verkocht. “Wij zoeken locaties die over 10 jaar nog goed draaien. Zo openen we binnen enkele weken een café op de markt in Eeklo.”

 

Co.Br.Ha blijft ook op zoek naar potentiële brouwerijen om over te nemen, maar het wil daarbij niet overhaast te werk gaan. “Wat te koop staat, is niet interessant. En de brouwers die ik wil kopen, zijn niet te koop”, aldus Van der Kelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.