Brouwerij Haacht overleeft in moeilijke markt | RetailDetail

Brouwerij Haacht overleeft in moeilijke markt

Brouwerij Haacht overleeft in moeilijke markt

Tijdens de algemene vergadering van Co.Br.Ha., het vennootschap boven brouwerij Haacht, heeft het bestuur toegelicht hoe het bedrijf probeert te overleven in een moeilijke biermarkt en waarom het momenteel geen overnames doet.

 

Problemen op de horecamarkt

“Het is onvoorstelbaar hoe moeilijk de Belgische biermarkt de voorbije vijf jaar is geworden. AB InBev en Alken-Maes hebben samen een marktaandeel van ongeveer 70 procent. De rest moet onder alle andere brouwers verdeeld worden”, zei gedelegeerd bestuurder Frédéric van der Kelen volgens De Tijd aan de 47 aanwezige aandeelhouders.

 

Nochtans weet Co.Br.Ha. goed stand te houden in die moeilijke markt. De omzet steeg dan wel maar met slechts 1 procent en het volume daalde zelfs licht, toch wist het bedrijf de nettowinst de hoogte in te jagen met 11 procent. De aandeelhouders krijgen zo een dividend van 14 euro, 12 procent meer dan een jaar geleden.

 

Tongerlo Blond oogst succes

Dat heeft het te danken aan een groei in het Belgische retailsegment, waar Co.Br.Ha er met meer dan 10 procent op vooruit ging, dankzij het succes van Tongerlo Blond. Dat bier verkocht vorig jaar 31 procent meer. In de Belgische horeca verkoopt Haacht dan weer 6 procent minder, al werd dat gecompenseerd door stijgende cijfers in Frankrijk en Nederland.

 

“Elke dag zien we cafés stoppen”, klaagt van der Kelen. “De witte kassa is er voor velen te veel aan.” Het blijft daarbij wel steeds op zoek naar nieuwe panden, maar enkel wanneer die ook een toekomst hebben. Het voorbije jaar kocht het zo 4 panden, maar werden er ook 14 verkocht. “Wij zoeken locaties die over 10 jaar nog goed draaien. Zo openen we binnen enkele weken een café op de markt in Eeklo.”

 

Co.Br.Ha blijft ook op zoek naar potentiële brouwerijen om over te nemen, maar het wil daarbij niet overhaast te werk gaan. “Wat te koop staat, is niet interessant. En de brouwers die ik wil kopen, zijn niet te koop”, aldus Van der Kelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.