Brouwerijen willen speculatie met lambiekbieren stoppen | RetailDetail

Brouwerijen willen speculatie met lambiekbieren stoppen

Brouwerijen willen speculatie met lambiekbieren stoppen

Brouwerijen 3 Fonteinen uit Beersel en Brasserie Cantillon uit Anderlecht gaan bekijken hoe ze een halt kunnen toeroepen aan de speculatie met lambiekbieren. Die worden nu vaak doorverkocht tegen een woekerprijs.

Frauduleuze doorverkoop

“Het is frustrerend om veel tijd en geld te steken in het brouwen van speciale bieren, om dan te zien dat ze enkele dagen later tegen 150 dollar online te koop zijn. Wij willen eerlijke prijzen. Zo kan de echte bierliefhebber op een eenvoudige manier aan het bier geraken”, zegt Armand De Belder van Brouwerij 3 Fonteinen aan Made in Vlaams-Brabant. “Klanten die ons al jaren trouw zijn, worden plots gelimiteerd bij de aankoop van pakweg frambozenbier.”

 

Die hoge prijzen worden dan gevraagd door mensen die het bier in groten getale hebben aangekocht in de winkel of de brouwerij. Vervolgens wordt het bier dan doorverkocht naar het buitenland, waar de vraag bijzonder hoog is. Omwille van de beperkte brouwvolumes kunnen de prijzen bijzonder hoog oplopen.

 

Die doorverkoop is bovendien vaak niet legaal, aangezien er geen rekening wordt gehouden met bestaande arbeidswetgeving en reglementering voor accijnzen, btw en vennootschapswetgeving. “We stappen nu zelf naar de overheid om te vragen welke juridische stappen we kunnen ondernemen”, stelt De Belder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.