Brussel verwelkomt duurzame voedingswinkels | RetailDetail

Brussel verwelkomt duurzame voedingswinkels

Brussel verwelkomt duurzame voedingswinkels

Ook in Brussel proberen een aantal initiatieven de band tussen producenten en verbruikers zo kort mogelijk te houden. Zo opent op 11 maart de coöperatieve kruidenierswinkel van La Vivrière - PoiDs Gourmand in Vorst en gaat op 5 mei de biosupermarkt in Etterbeek The Barn van start.

 

PoiDs Gourmand Vorst

PoiDs Gourmand wil zich losmaken van het commerciële aanbod in de warenhuizen. Het wil dat doen door terug te keren naar duurzame en gezonde voeding die geleverd wordt door een dertigtal kleine lokale producenten.

 

De producten worden via het internet verkocht. Aan huis bezorgen is kosteloos voor bestellingen vanaf 75 euro in België en 125 euro in Frankrijk.

 

In oktober 2016 besloten de initiatiefnemers echter ook een fysieke winkel te openen op het Sint-Denijsplein in Vorst. Hij gaat effectief van start op 11 maart 2017. Om de banden met de consumenten te versterken, zullen de producenten geregeld in de winkel aanwezig zijn.

 

The Barn Etterbeek

Zowat twee maanden later – op 5 mei – opent aan het Sint-Pietersplein in Etterbeek eveneens een biosupermarkt. Net als PoiDs Gourmant zal ‘The Barn’ vooral lokale producten verkopen, op een oppervlakte van 400 vierkante meter.

 

Barn staat daarbij voor Bio, Accessible, Respectful en New. Door rechtstreeks samen te werken met de producenten, kan The Barn de voeding immers aan lage prijzen aanbieden, aldus de initiatiefnemers.

 

De producten worden er in vrac aangeboden “omdat de beste kwaliteit getoond moet worden en niet verpakt”. In een aanpalende ruimte zullen in eerste instantie kookworkshops worden georganiseerd. Later wordt ze omgevormd tot restaurant met tuin.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.