Brussel verwelkomt duurzame voedingswinkels | RetailDetail

Brussel verwelkomt duurzame voedingswinkels

Brussel verwelkomt duurzame voedingswinkels

Ook in Brussel proberen een aantal initiatieven de band tussen producenten en verbruikers zo kort mogelijk te houden. Zo opent op 11 maart de coöperatieve kruidenierswinkel van La Vivrière - PoiDs Gourmand in Vorst en gaat op 5 mei de biosupermarkt in Etterbeek The Barn van start.

 

PoiDs Gourmand Vorst

PoiDs Gourmand wil zich losmaken van het commerciële aanbod in de warenhuizen. Het wil dat doen door terug te keren naar duurzame en gezonde voeding die geleverd wordt door een dertigtal kleine lokale producenten.

 

De producten worden via het internet verkocht. Aan huis bezorgen is kosteloos voor bestellingen vanaf 75 euro in België en 125 euro in Frankrijk.

 

In oktober 2016 besloten de initiatiefnemers echter ook een fysieke winkel te openen op het Sint-Denijsplein in Vorst. Hij gaat effectief van start op 11 maart 2017. Om de banden met de consumenten te versterken, zullen de producenten geregeld in de winkel aanwezig zijn.

 

The Barn Etterbeek

Zowat twee maanden later – op 5 mei – opent aan het Sint-Pietersplein in Etterbeek eveneens een biosupermarkt. Net als PoiDs Gourmant zal ‘The Barn’ vooral lokale producten verkopen, op een oppervlakte van 400 vierkante meter.

 

Barn staat daarbij voor Bio, Accessible, Respectful en New. Door rechtstreeks samen te werken met de producenten, kan The Barn de voeding immers aan lage prijzen aanbieden, aldus de initiatiefnemers.

 

De producten worden er in vrac aangeboden “omdat de beste kwaliteit getoond moet worden en niet verpakt”. In een aanpalende ruimte zullen in eerste instantie kookworkshops worden georganiseerd. Later wordt ze omgevormd tot restaurant met tuin.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.