Brussels akkoord over duurzamere voeding | RetailDetail

Brussels akkoord over duurzamere voeding

Brussels akkoord over duurzamere voeding
Foto: Shutterstock

De Brusselse distributeurs verbinden zich ertoe tegen 2020 30% minder voedselafval te hebben en 20% meer ruimte te voorzien voor Belgische voeding. Dat maakt deel uit van een nieuw akkoord tussen het Brussels Gewest en de sector.

 

Richting "Good Food" in 2020

De Brusselse milieuminister Céline Fremault en de distributiesector, vertegenwoordigd door onder meer Comeos Brussel en Unizo, hebben een akkoord rond duurzame voeding getekend. De distributeurs beloven zich te engageren voor wat de minister de principes van “Good Food” noemt.  Die komen erop neer dat de distributeurs beloven gezonde, Belgische en biologische voeding actief te promoten, terwijl ze onverkochte producten ook opwaarderen en voedselverspilling tegengaan.

 

De strategie "Good Food", voor een duurzaam voedingssysteem in Brussel, is sinds 2015 in werking en voorziet ook in doelstellingen voor onder andere de horeca. Voor alle sectoren en kanalen geldt alvast de missie om tegen 2020 voedselafval met 30% terug te dringen.

 

Met de distributiesector is concreet afgesproken dat het duurzame voeding, zoals vleesvervangers, bioproducten en lokale voeding, zal promoten door onder andere twintig procent meer verkoopoppervlakte te voorzien in de supermarkten voor Belgische producten. Elke supermarkt in Brussel belooft voor die datum ook met minstens een organisatie samen te werken om voedseloverschotten aan te schenken. Verder moet de omzet van Brusselse bioproducten tegen 2020 met dertig procent stijgen.

 

Dertigtal engagementen rond duurzame voeding

In totaal gaan de belangenorganisaties een dertigtal engagementen aan, legt Fremault uit: “Samen willen we de consumptie van gezonde voeding en voedsel met een lagere voetafdruk promoten. Het verheugt me dat de handelssector wil meewerken aan deze overgang naar gezondere en milieuvriendelijkere voeding, die de voedselverspilling vermindert en onverkocht voedsel opwaardeert.”

 

Zeker in Brussel zijn de initiatieven van belang, meent de minister, aangezien voeding goed is voor een kwart van de milieu-impact van een Brussels gezin. Bovendien is toegang tot kwalitatieve voeding er extra uitdagend: 55.000 mensen hangen af van voedselhulp en een derde van alle Brusselaars leeft onder de armoedegrens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.