Brussels akkoord over duurzamere voeding | RetailDetail

Brussels akkoord over duurzamere voeding

Brussels akkoord over duurzamere voeding
Foto: Shutterstock

De Brusselse distributeurs verbinden zich ertoe tegen 2020 30% minder voedselafval te hebben en 20% meer ruimte te voorzien voor Belgische voeding. Dat maakt deel uit van een nieuw akkoord tussen het Brussels Gewest en de sector.

 

Richting "Good Food" in 2020

De Brusselse milieuminister Céline Fremault en de distributiesector, vertegenwoordigd door onder meer Comeos Brussel en Unizo, hebben een akkoord rond duurzame voeding getekend. De distributeurs beloven zich te engageren voor wat de minister de principes van “Good Food” noemt.  Die komen erop neer dat de distributeurs beloven gezonde, Belgische en biologische voeding actief te promoten, terwijl ze onverkochte producten ook opwaarderen en voedselverspilling tegengaan.

 

De strategie "Good Food", voor een duurzaam voedingssysteem in Brussel, is sinds 2015 in werking en voorziet ook in doelstellingen voor onder andere de horeca. Voor alle sectoren en kanalen geldt alvast de missie om tegen 2020 voedselafval met 30% terug te dringen.

 

Met de distributiesector is concreet afgesproken dat het duurzame voeding, zoals vleesvervangers, bioproducten en lokale voeding, zal promoten door onder andere twintig procent meer verkoopoppervlakte te voorzien in de supermarkten voor Belgische producten. Elke supermarkt in Brussel belooft voor die datum ook met minstens een organisatie samen te werken om voedseloverschotten aan te schenken. Verder moet de omzet van Brusselse bioproducten tegen 2020 met dertig procent stijgen.

 

Dertigtal engagementen rond duurzame voeding

In totaal gaan de belangenorganisaties een dertigtal engagementen aan, legt Fremault uit: “Samen willen we de consumptie van gezonde voeding en voedsel met een lagere voetafdruk promoten. Het verheugt me dat de handelssector wil meewerken aan deze overgang naar gezondere en milieuvriendelijkere voeding, die de voedselverspilling vermindert en onverkocht voedsel opwaardeert.”

 

Zeker in Brussel zijn de initiatieven van belang, meent de minister, aangezien voeding goed is voor een kwart van de milieu-impact van een Brussels gezin. Bovendien is toegang tot kwalitatieve voeding er extra uitdagend: 55.000 mensen hangen af van voedselhulp en een derde van alle Brusselaars leeft onder de armoedegrens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.