Brusselse restaurantketen Bon gaat op zoek naar investeerders | RetailDetail

Brusselse restaurantketen Bon gaat op zoek naar investeerders

Brusselse restaurantketen Bon gaat op zoek naar investeerders
Foto: Shutterstock

De restaurantformule Bon, die vijf vestigingen in Brussel telt, wil nationaal uitbreiden en gaat daarom binnenkort op zoek naar kapitaal. De formule biedt gezonde fastfood en hoopt vanaf volgend jaar 3 à 4 nieuwe restaurants per jaar te openen.

 

Concurrent van Exki

Bon mikt vooral op kantoorwerkers, die een snelle maar toch gezonde maaltijd willen. De formule, die in 2015 werd opgericht door Frédéric Duqué, doet dan ook wat denken aan Exki: het assortiment bestaat uit huisgemaakte gerechten, broodjes, desserts en fruitsappen. Driekwart van de omzet komt er ook van take-away.


Op dit moment is Frédéric Duqué de enige aandeelhouder van Bon, maar daar mag weldra verandering in komen, als het van de ondernemer afhangt. Hij startte eerder ook al de sappenformule Guapa op, dat vandaag 15 vestigingen heeft, samen met medeoprichter Olivier Van Espen. Die onderneming verkocht het duo in 2014 aan een ondernemerstrio met onder meer Jacques Hayez, de oprichter van de modeketens Cassis en Paprika

 

Al zestal locaties aangeboden

In vier vestigingen die de overnemers niet hoefden, lanceerde Duqué uiteindelijk Bon: “We voelden dat het moeilijk zou worden om met enkel sappen te groeien”, vertelt de horecaondernemer aan L’Echo. Ondertussen kwam er een vijfde locatie bij en dit najaar opent nog een verkooppunt op de Brusselse Louizalaan. Vanaf 2019 wil hij 3 tot 4 nieuwe vestigingen per jaar openen. 


Hoewel de omzet sinds de aanslagen in Brussel twee jaar geleden stagneert, is de formule (goed voor een omzet van drie miljoen euro) naar eigen zeggen klaar voor die volgende stap: met de hulp van retailinvesteerders wil Duqué voor een uitrol buiten Brussel gaan. “Ze hebben me al een zestal locaties in steden als Luik, Namen, Antwerpen en Gent aangeboden, maar ik hebben moeten weigeren wegens een tekort aan middelen”, aldus de oprichter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.