Brusselse restaurantketen Bon gaat op zoek naar investeerders | RetailDetail

Brusselse restaurantketen Bon gaat op zoek naar investeerders

Brusselse restaurantketen Bon gaat op zoek naar investeerders
Foto: Shutterstock

De restaurantformule Bon, die vijf vestigingen in Brussel telt, wil nationaal uitbreiden en gaat daarom binnenkort op zoek naar kapitaal. De formule biedt gezonde fastfood en hoopt vanaf volgend jaar 3 à 4 nieuwe restaurants per jaar te openen.

 

Concurrent van Exki

Bon mikt vooral op kantoorwerkers, die een snelle maar toch gezonde maaltijd willen. De formule, die in 2015 werd opgericht door Frédéric Duqué, doet dan ook wat denken aan Exki: het assortiment bestaat uit huisgemaakte gerechten, broodjes, desserts en fruitsappen. Driekwart van de omzet komt er ook van take-away.


Op dit moment is Frédéric Duqué de enige aandeelhouder van Bon, maar daar mag weldra verandering in komen, als het van de ondernemer afhangt. Hij startte eerder ook al de sappenformule Guapa op, dat vandaag 15 vestigingen heeft, samen met medeoprichter Olivier Van Espen. Die onderneming verkocht het duo in 2014 aan een ondernemerstrio met onder meer Jacques Hayez, de oprichter van de modeketens Cassis en Paprika

 

Al zestal locaties aangeboden

In vier vestigingen die de overnemers niet hoefden, lanceerde Duqué uiteindelijk Bon: “We voelden dat het moeilijk zou worden om met enkel sappen te groeien”, vertelt de horecaondernemer aan L’Echo. Ondertussen kwam er een vijfde locatie bij en dit najaar opent nog een verkooppunt op de Brusselse Louizalaan. Vanaf 2019 wil hij 3 tot 4 nieuwe vestigingen per jaar openen. 


Hoewel de omzet sinds de aanslagen in Brussel twee jaar geleden stagneert, is de formule (goed voor een omzet van drie miljoen euro) naar eigen zeggen klaar voor die volgende stap: met de hulp van retailinvesteerders wil Duqué voor een uitrol buiten Brussel gaan. “Ze hebben me al een zestal locaties in steden als Luik, Namen, Antwerpen en Gent aangeboden, maar ik hebben moeten weigeren wegens een tekort aan middelen”, aldus de oprichter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.