Btw-fraude ontdekt bij mosselhandelaars | RetailDetail

Btw-fraude ontdekt bij mosselhandelaars

Btw-fraude ontdekt bij mosselhandelaars

De Belgische en Nederlandse belastinginspectie hebben een grootschalige btw-fraude in het mosselwereldje blootgelegd. De fraude zou in de honderdduizenden euro's lopen.

Nederlandse mosselhandelaar spilfiguur

"In de Nederlandse boekhouding waren niet de correcte identiteitsgegevens opgenomen. De belastingadministraties van beide landen zijn er in geslaagd de link te leggen naar de werkelijke bestemmeling van de verhandelde mosselen", zegt Francis Adyns, woordvoerder van de Belgische dienst voor Financiën.

 

Spilfiguur in het verhaal is een grote mosselhandelaar in Nederland, wiens naam niet wordt vrijgegeven, omdat het onderzoek nog loopt. Wel is duidelijk dat een honderdtal Belgische firma's op grote schaal verse mosselen kochten bij de Nederlander, maar de btw in hun aangifte weglieten. Of de Nederlandse handelaar zijn Belgische klanten daarbij onder druk heeft gezet, is niet duidelijk.

 

De blootgelegde mosselfraude is meteen het eerste grote succes sinds de Belgische en de Nederlandse belastinginspectie een jaar geleden de handen in elkaar sloegen in de strijd tegen "zwarte" mosselen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.