Budget Food begint in voormalige Jumbo Dokkum | RetailDetail

Budget Food begint in voormalige Jumbo Dokkum

Budget Food begint in voormalige Jumbo Dokkum
Foto: Budget Food

Budget Food begint eind deze maand in Dokkum in een voormalige Jumbo-supermarkt. Deze winkel staat sinds eind januari leeg vanwege tegenvallende bezoekersaantallen.

 

Negende vestiging

Budget Food opent in de Friese plaats Dokkum haar negende vestiging in het land. De keten van budgetsupermarkten opende in het afgelopen najaar ook al in Friesland: in Joure ging toen eind oktober de achtste en grootste vestiging van start.

 

Supermarktondernemer Titus Vogt begon elf jaar geleden aan de Rondweg in Dokkum met een eerste Jumbo-winkel. Hij opende vervolgens een grotere Jumbo aan de Hantumerweg op enkele honderden meters afstand van de eerste winkel. Deze winkel met een breder assortiment trekt aanzienlijk meer klanten.

 

Fors tegenvallende omzetcijfers noodzaakten Vogt derhalve tot sluiting van de kleinere vestiging. De huurovereenkomst van het pand is voor de komende drie jaar overgegaan naar Budget Food, aldus een bericht op In-Dokkum.

 

Budget Food brengt restpartijen

Budget Food heeft inmiddels vestigingen in het hele land. De dumpsuper telt winkels in Winschoten, Wolvega, Musselkanaal, Heino, Geleen, Den Helder en Julianadorp. De locaties zijn bij voorkeur gevestigd in de buurt van een servicesupermarkt. De formule werd ontwikkeld door ondernemers Jaap van Vuure en Maarten Muller, eigenaar van Winstpallet in Schagen, een groothandel in restpartijen. Muller startte Budget food om producten direct van levensmiddelenfabrikanten aan de consument te verkopen.


De keten brengt immers restpartijen voeding in een wekelijks variërend aanbod. Het assortiment van 400 tot 500 artikelen bevat voor 60 tot 70 procent restpartijen van A-merkproducten, die ook bij servicesupermarkten te koop zijn. De partijen bestaan uit zeer verschillende producten, afhankelijk van wat er op de markt beschikbaar komt. Daarbij kan het gaan om restpartijen, overschotten of partijen waarvan de houdbaarheidsdatum in zicht komt of waarvan de verpakking is verouderd.


De formule startte in 2014 in de Kop van Noord-Holland met winkels in Julianadorp, Den Helder en Haarlem (inmiddels gesloten). In de winkels staan partijen supermarktproducten die met 30 tot 70 procent korting aan de consument worden aangeboden. De winkels zijn tussen 400 en 600 vierkante meter groot en streven op de aspecten locatie, personeel en service de laagste prijs na.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.