'Budgetmerken supers inferieur aan Lidl'

'Budgetmerken supers inferieur aan Lidl'

Nederlandse supermarkten kunnen met hun goedkope huismerkproducten niet op tegen prijsvechter Lidl. Jumbo heeft het Amerikaanse Daymon is voor een periode van drie jaar ingeschakeld om hier verandering in te brengen. In die tijd moet het huismerkaandeel in houdbaar bij Jumbo stijgen van minder dan 30 procent naar minimaal 35 procent.

'Onze kwaliteit is minder'

"In houdbaar hebben wij - net als onze concurrenten - geen goed antwoord op Lidl. Supers hebben te lang gedacht dat ze met inferieure, goedkope producten hun klanten kunnen weghouden bij discounters. Ons budgetmerk Euro zit net als bijvoorbeeld Euroshopper (Albert Heijn, red.) wel onder Lidls prijs, maar is kwalitatief ook minder', zegt commercieel directeur Ed van de Weerd van Jumbo in een vraaggesprek met Distrifood. Hij geeft stroopwafels als voorbeeld: "in dit product voor de onderkant van de markt zit margarine. Lidl verkoopt voor een iets hogere prijs wafels met roomboter."

 

Daymon, dat in de VS door veel grote retailers wordt gebruikt om het huismerk te runnen, moet Jumbo helpen dit gat te overbruggen. Daartoe worden leveranciers benaderd om zaken te doen met Daymon en gebruikt het bedrijf zijn netwerk aan contacten onder privatelabelleveranciers om betere budgetproducten in de schappen bij Jumbo te krijgen.

 

Volgens Van de Weerd zijn tot nu toe enkele tientallen leveranciers benaderd en wil er maar één niet met Daymon werken. De Amerikanen vragen een vergoeding van drie procent vna de omzet voor hun diensten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top