'Budgetmerken supers inferieur aan Lidl' | RetailDetail

'Budgetmerken supers inferieur aan Lidl'

'Budgetmerken supers inferieur aan Lidl'

Nederlandse supermarkten kunnen met hun goedkope huismerkproducten niet op tegen prijsvechter Lidl. Jumbo heeft het Amerikaanse Daymon is voor een periode van drie jaar ingeschakeld om hier verandering in te brengen. In die tijd moet het huismerkaandeel in houdbaar bij Jumbo stijgen van minder dan 30 procent naar minimaal 35 procent.

'Onze kwaliteit is minder'

"In houdbaar hebben wij - net als onze concurrenten - geen goed antwoord op Lidl. Supers hebben te lang gedacht dat ze met inferieure, goedkope producten hun klanten kunnen weghouden bij discounters. Ons budgetmerk Euro zit net als bijvoorbeeld Euroshopper (Albert Heijn, red.) wel onder Lidls prijs, maar is kwalitatief ook minder', zegt commercieel directeur Ed van de Weerd van Jumbo in een vraaggesprek met Distrifood. Hij geeft stroopwafels als voorbeeld: "in dit product voor de onderkant van de markt zit margarine. Lidl verkoopt voor een iets hogere prijs wafels met roomboter."

 

Daymon, dat in de VS door veel grote retailers wordt gebruikt om het huismerk te runnen, moet Jumbo helpen dit gat te overbruggen. Daartoe worden leveranciers benaderd om zaken te doen met Daymon en gebruikt het bedrijf zijn netwerk aan contacten onder privatelabelleveranciers om betere budgetproducten in de schappen bij Jumbo te krijgen.

 

Volgens Van de Weerd zijn tot nu toe enkele tientallen leveranciers benaderd en wil er maar één niet met Daymon werken. De Amerikanen vragen een vergoeding van drie procent vna de omzet voor hun diensten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.