'Budgetmerken supers inferieur aan Lidl'

'Budgetmerken supers inferieur aan Lidl'

Nederlandse supermarkten kunnen met hun goedkope huismerkproducten niet op tegen prijsvechter Lidl. Jumbo heeft het Amerikaanse Daymon is voor een periode van drie jaar ingeschakeld om hier verandering in te brengen. In die tijd moet het huismerkaandeel in houdbaar bij Jumbo stijgen van minder dan 30 procent naar minimaal 35 procent.

'Onze kwaliteit is minder'

"In houdbaar hebben wij - net als onze concurrenten - geen goed antwoord op Lidl. Supers hebben te lang gedacht dat ze met inferieure, goedkope producten hun klanten kunnen weghouden bij discounters. Ons budgetmerk Euro zit net als bijvoorbeeld Euroshopper (Albert Heijn, red.) wel onder Lidls prijs, maar is kwalitatief ook minder', zegt commercieel directeur Ed van de Weerd van Jumbo in een vraaggesprek met Distrifood. Hij geeft stroopwafels als voorbeeld: "in dit product voor de onderkant van de markt zit margarine. Lidl verkoopt voor een iets hogere prijs wafels met roomboter."

 

Daymon, dat in de VS door veel grote retailers wordt gebruikt om het huismerk te runnen, moet Jumbo helpen dit gat te overbruggen. Daartoe worden leveranciers benaderd om zaken te doen met Daymon en gebruikt het bedrijf zijn netwerk aan contacten onder privatelabelleveranciers om betere budgetproducten in de schappen bij Jumbo te krijgen.

 

Volgens Van de Weerd zijn tot nu toe enkele tientallen leveranciers benaderd en wil er maar één niet met Daymon werken. De Amerikanen vragen een vergoeding van drie procent vna de omzet voor hun diensten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top