'Budgetmerken supers inferieur aan Lidl' | RetailDetail

'Budgetmerken supers inferieur aan Lidl'

'Budgetmerken supers inferieur aan Lidl'

Nederlandse supermarkten kunnen met hun goedkope huismerkproducten niet op tegen prijsvechter Lidl. Jumbo heeft het Amerikaanse Daymon is voor een periode van drie jaar ingeschakeld om hier verandering in te brengen. In die tijd moet het huismerkaandeel in houdbaar bij Jumbo stijgen van minder dan 30 procent naar minimaal 35 procent.

'Onze kwaliteit is minder'

"In houdbaar hebben wij - net als onze concurrenten - geen goed antwoord op Lidl. Supers hebben te lang gedacht dat ze met inferieure, goedkope producten hun klanten kunnen weghouden bij discounters. Ons budgetmerk Euro zit net als bijvoorbeeld Euroshopper (Albert Heijn, red.) wel onder Lidls prijs, maar is kwalitatief ook minder', zegt commercieel directeur Ed van de Weerd van Jumbo in een vraaggesprek met Distrifood. Hij geeft stroopwafels als voorbeeld: "in dit product voor de onderkant van de markt zit margarine. Lidl verkoopt voor een iets hogere prijs wafels met roomboter."

 

Daymon, dat in de VS door veel grote retailers wordt gebruikt om het huismerk te runnen, moet Jumbo helpen dit gat te overbruggen. Daartoe worden leveranciers benaderd om zaken te doen met Daymon en gebruikt het bedrijf zijn netwerk aan contacten onder privatelabelleveranciers om betere budgetproducten in de schappen bij Jumbo te krijgen.

 

Volgens Van de Weerd zijn tot nu toe enkele tientallen leveranciers benaderd en wil er maar één niet met Daymon werken. De Amerikanen vragen een vergoeding van drie procent vna de omzet voor hun diensten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.