Buitenhuis eten we impulsief en alleen | RetailDetail

Buitenhuis eten we impulsief en alleen

Buitenhuis eten we impulsief en alleen
Shutterstock

Soep, pasta, zuivel en slaatjes zijn populaire snacks bij de out-of-home consument. Opvallend is wel dat die vaak alleen eet en impulsieve keuzes maakt. 

 

Functioneel of emotioneel? 

Bij snacking maken we het onderscheid tussen maaltijdvervangers (warme en koude snacks, soep, pasta, ontbijtgranen…) en tussendoortjes (voornamelijk zoet maar ook fruit en zuivel). Maaltijdvervangers kiest de consument eerder op functionele gronden, terwijl emotionaliteit belangrijker is bij tussendoortjes. 


De populairste koude snacks in het grote snackonderzoek van Food in Mind en iVox? Zuivelproducten (yoghurt, zuiveldrinks, sojaproducten) gevolgd door slaatjes (salad bar, saladeschotel) en stukken fruit. Bij de warme snacks eten consumenten het vaakst vers gemaakte soep, gevolgd door pasta, een vleessnack (hamburger, hotdog), croque-monsieur, pizza, frieten en instantsoep. 


In de categorie tussendoortjes worden zoete tussendoortjes het vaakst gegeten: het gaat dan over candybars, chocolade, koeken, taart… Fruit staat op de tweede plaats. Op drie vinden we zuivelproducten (kaas, yoghurt, sojadessert), op vier zoute snacks (chips, worstjes, nootjes) en op vijf snoepgoed.

 

Niet gepland

22% van de snacks en tussendoortjes kocht de consument buitenshuis, in het out-of-home kanaal. Food in Mind maakt hier het onderscheid tussen Stop ’n go locaties (fastfood, broodjeszaak, frituur…), On the road (tankstation, wegrestaurant, luchthaven, hotel…) en Resto (full service restaurant, taverne, eetcafé). 


De belangrijkste redenen om een product out-of-home te kopen zijn de lekkere smaak, gewoonte, de ligging van de outlet (op de weg van/naar werk of huis) en de prijs. 


Opvallend: 38% van de out-of-home consumpties eet men alleen. In 22% van de gevallen eet de partner mee, in 20% van de gelegenheden zijn het collega’s. Wel 22% van de out-of-home consumpties zijn impulsief, niet gepland. 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.