Buitenlandse activiteiten drukken op resultaten Exki | RetailDetail

Buitenlandse activiteiten drukken op resultaten Exki

Buitenlandse activiteiten drukken op resultaten Exki
Exki

Restaurantketen Exki wil graag in het buitenland doorbreken, maar voorlopig wegen die ambities vooral op de resultaten. Het voorbije boekjaar groeide het nettoverlies dan ook, ondanks een omzetstijging.

 

Enkel winst in België

In het voorbije boekjaar steeg de omzet bij Exki met 3,8% naar 57,9 miljoen euro, maar daartegenover stond wel een nettoverlies van 608.000 euro. Een jaar eerder was er ook al een verlies van 459.000 euro. “Dat is grotendeels te wijten aan de prestaties van de twee Amerikaanse restaurants en de stopzetting ervan”, zegt CEO Frederic Rouvez aan De Tijd.

 

Exki had nochtans grote plannen in de Verenigde Staten, waar het mikte er op vijftig vestigingen. Die plannen werden de voorbije zomer echter geschrapt, nadat bleek dat de Amerikaanse consument Exki vooral te duur vond. Exki is ook al te vinden in een aantal Europese landen, zoals Frankrijk, Italië, Luxemburg en Nederland, maar momenteel maakt het enkel in België winst. Het bedrijf verwacht op dat vlak wel verbetering in Frankrijk. ”In Frankrijk maken we nog geen winst, omdat we er veel investeren. We verwachten dat we er binnenkort wel winst zullen maken”, zegt Rouvez.

 

Aangepast assortiment

Ook in Europa hebben de klanten het vaak moeilijk met de hoge prijzen bij de keten. Exki moet daarom steeds op zoek naar een aangepast assortiment, wat duidelijk een werk van lange adem is. Om het risico te verkleinen kiest Exki in het buitenland nu vaker voor een samenwerking met een lokale partner. Dat doet het al in Nederland en zal het ook doen wanneer het de stap zet naar Duitsland.

 

“Dat we op eigen houtje naar Amerika zijn getrokken, was een fout”, zegt Rouvez. “Als we ooit terugkeren - wat ik niet uitsluit - zullen we dat doen met een lokale partner.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.