Burger King plant overname en verhuis naar Canada | RetailDetail

Burger King plant overname en verhuis naar Canada

Burger King plant overname en verhuis naar Canada

Hamburgerketen Burger King zou in gesprekken zijn met het Canadese Tim Hortons omtrent een overname. De twee ketens zouden naast elkaar blijven bestaan, maar de overname zou het Amerikaanse bedrijf flink wat belastingvoordelen opleveren.

Enorm belastingvoordeel

Moest het tot een overname komen, dan zou de zetel van Burger King ook verhuizen naar de noordelijke buren van de Verenigde Staten. Daardoor kan Burger King flink wat besparen door wat wordt bestempeld als 'tax inversion'.

 

Veel Amerikaanse bedrijven verhuizen de laatste tijd hun zetel naar het buitenland, om zo minder belastingen te moeten betalen in de Verenigde Staten. Daar komt bijzonder veel kritiek op, omdat die bedrijven vaak ook nog eens genieten van talloze belastingvoordelen.

 

Derde grootste wereldwijd

Als de overname van de Canadese koffie- en donutketen door Burger King doorgaat, dan zullen ze samen het derde grootste bedrijf in de sector worden. Tim Hortons heeft een marktwaarde van 8,4 miljard dollar (6,4 miljard euro), terwijl Burger King 9,6 miljard dollar (7,3 miljard euro) waard is.

 

Tim Hortons werd in 1995 al overgenomen door de Amerikaanse keten Wendy's, maar in 2006 terug verkocht. Nu valt het dus misschien opnieuw in handen van een Amerikaans bedrijf.


Burger King heeft wereldwijd meer dan 13.000 vestigingen in meer dan 100 landen. Tim Hortons heeft meer dan 4.300 filialen, voornamelijk in Canada.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.