C1000’s onder vlag AH komen niet onder stoom | RetailDetail

C1000’s onder vlag AH komen niet onder stoom

C1000’s onder vlag AH komen niet onder stoom

De C1000-ondernemers die zijn overgegaan naar Albert Heijn halen voorlopig bijlange niet de verhoopte omzet: liefst 80 procent zou de beoogde cijfers bij Albert Heijn niet halen.

Omzet tot 25 procent lager

Van de meer dan dertig C1000-ondernemers die zijn overgestapt naar Albert Heijn, zou het overgrote deel hun omzet niet meer halen, weet Distrifood. Daarbij zouden ze zelfs niet in de buurt komen van de omzetprognoses van Albert Heijn: "Daar zitten ze nog eens 10 tot 15 procent onder", zegt een insider. "En dat terwijl AH in zijn prognoses vaak al 10 procent onder de oude C1000-omzet gaat zitten. In vergelijking daarmee leveren ondernemers dus 25 procent in."

 

De insider merkt op "dat de AH in Werkendam omzet ziet weglekken naar MCD, [dan] weet je dat er echt iets aan de hand is" en concludeert dan ook dat de "C1000-klanten de transfer naar de marktleider niet accepteren." Albert Heijn zegt dan weer zich bewust te zijn van de situatie en een aantal maatregelen te hebben genomen, maar die lijken het tij niet te keren. Wel zegt de marktleider zich niet te herkennen in het genoemde percentage van 80%.

 

Albert Heijn moet marktaandeel toegeven

Albert Heijn zelf heeft in 2013 waarschijnlijk marktaandeel moeten inleveren, vooral door de opkomst van Lidl. Vorige week maakte Ahold nog bekend dat in het vierde kwartaal de Nederlandse omzet met 0,7 procent was gestegen naar 2,7 miljard euro, dankzij sterke resultaten van bol.com en albert.nl.

 

Rabobank-analist Patrick Roquas bevestigt het toegenomen belang van online voor Ahold en zegt aan De Financiële Telegraaf dat hij verwacht dat de online omzet van Ahold tegen 2016 een omzet van ongeveer 1,5 miljard euro zal bedragen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.