C1000’s onder vlag AH komen niet onder stoom | RetailDetail

C1000’s onder vlag AH komen niet onder stoom

C1000’s onder vlag AH komen niet onder stoom

De C1000-ondernemers die zijn overgegaan naar Albert Heijn halen voorlopig bijlange niet de verhoopte omzet: liefst 80 procent zou de beoogde cijfers bij Albert Heijn niet halen.

Omzet tot 25 procent lager

Van de meer dan dertig C1000-ondernemers die zijn overgestapt naar Albert Heijn, zou het overgrote deel hun omzet niet meer halen, weet Distrifood. Daarbij zouden ze zelfs niet in de buurt komen van de omzetprognoses van Albert Heijn: "Daar zitten ze nog eens 10 tot 15 procent onder", zegt een insider. "En dat terwijl AH in zijn prognoses vaak al 10 procent onder de oude C1000-omzet gaat zitten. In vergelijking daarmee leveren ondernemers dus 25 procent in."

 

De insider merkt op "dat de AH in Werkendam omzet ziet weglekken naar MCD, [dan] weet je dat er echt iets aan de hand is" en concludeert dan ook dat de "C1000-klanten de transfer naar de marktleider niet accepteren." Albert Heijn zegt dan weer zich bewust te zijn van de situatie en een aantal maatregelen te hebben genomen, maar die lijken het tij niet te keren. Wel zegt de marktleider zich niet te herkennen in het genoemde percentage van 80%.

 

Albert Heijn moet marktaandeel toegeven

Albert Heijn zelf heeft in 2013 waarschijnlijk marktaandeel moeten inleveren, vooral door de opkomst van Lidl. Vorige week maakte Ahold nog bekend dat in het vierde kwartaal de Nederlandse omzet met 0,7 procent was gestegen naar 2,7 miljard euro, dankzij sterke resultaten van bol.com en albert.nl.

 

Rabobank-analist Patrick Roquas bevestigt het toegenomen belang van online voor Ahold en zegt aan De Financiële Telegraaf dat hij verwacht dat de online omzet van Ahold tegen 2016 een omzet van ongeveer 1,5 miljard euro zal bedragen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.