C1000 is dol op de euro | RetailDetail

C1000 is dol op de euro

C1000 is dol op de euro

Met minder dan een maand te gaan voor de verkiezingen, waagt C1000 zich aan een politiek thema: de euro. De supermarktorganisatie heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de praktische waardering van de euro. Daaruit blijkt dat Nederlanders houden van de euro, en niet alleen vanwege de Euroweken van C1000, die morgen weer van start gaan.

Wel is C1000's vaste prijspromotie aanleiding geweest voor het onderzoek, dat met de verkiezingen in aantocht op een interessant moment komt. Hoewel de peilingen voor de Tweede Kamerverkiezingen grote aantallen zetels voorspellen voor partijen die bij uitstek Europa-kritisch zijn, blijkt liefst 87 procent van de Nederlanders de voordelen van de Europese eenheidsmunt in te zien.

Niet omwisselen, wél omrekenen

Nooit meer omwisselen van geld op vakantie en na terugkeer niet meer met allerlei vreemde valuta blijven zitten, zijn de meest genoemde praktische voordelen. Ook stellen veel Nederlanders het op prijs dat je nu eenvodiger prijzen kunt vergelijken als je in het buitenland bent.

 

Desondanks blijft het omrekenen van euro's naar guldens een hardnekkig fenomeen. Vrouwen doen dit vaker dan mannen, met name als het om grotere bedragen gaat. Ruim 64 procent van de Nederlandse vrouwen rekent om naar guldens; een flinke meerderheid dus. Bij de mannen zijn de omrekenaars ook nog steeds in de meerderheid: ruim 52 procent rekent wel eens om naar guldens.

Politiek gevoelig

Met een eventuele exit van Griekenland uit de eurozone, is het voortbestaan van de euro een politiek gevoelig thema. Eind vorig jaar berekende het Japanse beurshuis Nomura dat alleen de D-mark aan waarde zou winnen als de euro verdwijnt. De Belgische frank zou 23,9 procent minder waard zijn dan de euro, en de Nederlandse gulden zou ten opzichte van de euro met 7,1 procent in waarde dalen.

 

Een onderzoek van ING gaf eind 2011 op zijn beurt aan dat het uiteenvallen van de eurozone leidt tot een flinke economische krimp van 8,3 procent in België en 7,5 procent in Nederland. Alleen al daarom is het jongste onderzoek van C1000 een hart onder de riem van iedereen die de euro in stand wil houden. Elk alternatief is namelijk slechter.

Harde euro's

Als het evenwel om de euro in de praktijk gaat, hebben Nederlanders volgens het C1000-onderzoek alleen te maken met muntgeld en briefjes tot 100 euro. Want 46 procent van de Nederlanders heeft nog nooit een biljet van 200 euro in de handen gehad. Voor het biljet van 500 euro ligt dit percentage nog hoger: 66 procent had nog nooit het genoegen er één aan te raken.

 

Al zijn dit ook niet de coupures waar C1000 zich op richt. Bij Nederlands tweede supermarktformule zijn er immrs vanaf morgen elke week 100 producten in de aanbieding voor 1 euro. Harde euromunten dus, want de gulden is, zoals ze bewezen hebben, toch écht verleden tijd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.