C1000 is dol op de euro

C1000 is dol op de euro

Met minder dan een maand te gaan voor de verkiezingen, waagt C1000 zich aan een politiek thema: de euro. De supermarktorganisatie heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de praktische waardering van de euro. Daaruit blijkt dat Nederlanders houden van de euro, en niet alleen vanwege de Euroweken van C1000, die morgen weer van start gaan.

Wel is C1000's vaste prijspromotie aanleiding geweest voor het onderzoek, dat met de verkiezingen in aantocht op een interessant moment komt. Hoewel de peilingen voor de Tweede Kamerverkiezingen grote aantallen zetels voorspellen voor partijen die bij uitstek Europa-kritisch zijn, blijkt liefst 87 procent van de Nederlanders de voordelen van de Europese eenheidsmunt in te zien.

Niet omwisselen, wél omrekenen

Nooit meer omwisselen van geld op vakantie en na terugkeer niet meer met allerlei vreemde valuta blijven zitten, zijn de meest genoemde praktische voordelen. Ook stellen veel Nederlanders het op prijs dat je nu eenvodiger prijzen kunt vergelijken als je in het buitenland bent.

 

Desondanks blijft het omrekenen van euro's naar guldens een hardnekkig fenomeen. Vrouwen doen dit vaker dan mannen, met name als het om grotere bedragen gaat. Ruim 64 procent van de Nederlandse vrouwen rekent om naar guldens; een flinke meerderheid dus. Bij de mannen zijn de omrekenaars ook nog steeds in de meerderheid: ruim 52 procent rekent wel eens om naar guldens.

Politiek gevoelig

Met een eventuele exit van Griekenland uit de eurozone, is het voortbestaan van de euro een politiek gevoelig thema. Eind vorig jaar berekende het Japanse beurshuis Nomura dat alleen de D-mark aan waarde zou winnen als de euro verdwijnt. De Belgische frank zou 23,9 procent minder waard zijn dan de euro, en de Nederlandse gulden zou ten opzichte van de euro met 7,1 procent in waarde dalen.

 

Een onderzoek van ING gaf eind 2011 op zijn beurt aan dat het uiteenvallen van de eurozone leidt tot een flinke economische krimp van 8,3 procent in België en 7,5 procent in Nederland. Alleen al daarom is het jongste onderzoek van C1000 een hart onder de riem van iedereen die de euro in stand wil houden. Elk alternatief is namelijk slechter.

Harde euro's

Als het evenwel om de euro in de praktijk gaat, hebben Nederlanders volgens het C1000-onderzoek alleen te maken met muntgeld en briefjes tot 100 euro. Want 46 procent van de Nederlanders heeft nog nooit een biljet van 200 euro in de handen gehad. Voor het biljet van 500 euro ligt dit percentage nog hoger: 66 procent had nog nooit het genoegen er één aan te raken.

 

Al zijn dit ook niet de coupures waar C1000 zich op richt. Bij Nederlands tweede supermarktformule zijn er immrs vanaf morgen elke week 100 producten in de aanbieding voor 1 euro. Harde euromunten dus, want de gulden is, zoals ze bewezen hebben, toch écht verleden tijd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top