C1000 is dol op de euro

C1000 is dol op de euro

Met minder dan een maand te gaan voor de verkiezingen, waagt C1000 zich aan een politiek thema: de euro. De supermarktorganisatie heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de praktische waardering van de euro. Daaruit blijkt dat Nederlanders houden van de euro, en niet alleen vanwege de Euroweken van C1000, die morgen weer van start gaan.

Wel is C1000's vaste prijspromotie aanleiding geweest voor het onderzoek, dat met de verkiezingen in aantocht op een interessant moment komt. Hoewel de peilingen voor de Tweede Kamerverkiezingen grote aantallen zetels voorspellen voor partijen die bij uitstek Europa-kritisch zijn, blijkt liefst 87 procent van de Nederlanders de voordelen van de Europese eenheidsmunt in te zien.

Niet omwisselen, wél omrekenen

Nooit meer omwisselen van geld op vakantie en na terugkeer niet meer met allerlei vreemde valuta blijven zitten, zijn de meest genoemde praktische voordelen. Ook stellen veel Nederlanders het op prijs dat je nu eenvodiger prijzen kunt vergelijken als je in het buitenland bent.

 

Desondanks blijft het omrekenen van euro's naar guldens een hardnekkig fenomeen. Vrouwen doen dit vaker dan mannen, met name als het om grotere bedragen gaat. Ruim 64 procent van de Nederlandse vrouwen rekent om naar guldens; een flinke meerderheid dus. Bij de mannen zijn de omrekenaars ook nog steeds in de meerderheid: ruim 52 procent rekent wel eens om naar guldens.

Politiek gevoelig

Met een eventuele exit van Griekenland uit de eurozone, is het voortbestaan van de euro een politiek gevoelig thema. Eind vorig jaar berekende het Japanse beurshuis Nomura dat alleen de D-mark aan waarde zou winnen als de euro verdwijnt. De Belgische frank zou 23,9 procent minder waard zijn dan de euro, en de Nederlandse gulden zou ten opzichte van de euro met 7,1 procent in waarde dalen.

 

Een onderzoek van ING gaf eind 2011 op zijn beurt aan dat het uiteenvallen van de eurozone leidt tot een flinke economische krimp van 8,3 procent in België en 7,5 procent in Nederland. Alleen al daarom is het jongste onderzoek van C1000 een hart onder de riem van iedereen die de euro in stand wil houden. Elk alternatief is namelijk slechter.

Harde euro's

Als het evenwel om de euro in de praktijk gaat, hebben Nederlanders volgens het C1000-onderzoek alleen te maken met muntgeld en briefjes tot 100 euro. Want 46 procent van de Nederlanders heeft nog nooit een biljet van 200 euro in de handen gehad. Voor het biljet van 500 euro ligt dit percentage nog hoger: 66 procent had nog nooit het genoegen er één aan te raken.

 

Al zijn dit ook niet de coupures waar C1000 zich op richt. Bij Nederlands tweede supermarktformule zijn er immrs vanaf morgen elke week 100 producten in de aanbieding voor 1 euro. Harde euromunten dus, want de gulden is, zoals ze bewezen hebben, toch écht verleden tijd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top