C1000 is dol op de euro

C1000 is dol op de euro

Met minder dan een maand te gaan voor de verkiezingen, waagt C1000 zich aan een politiek thema: de euro. De supermarktorganisatie heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de praktische waardering van de euro. Daaruit blijkt dat Nederlanders houden van de euro, en niet alleen vanwege de Euroweken van C1000, die morgen weer van start gaan.

Wel is C1000's vaste prijspromotie aanleiding geweest voor het onderzoek, dat met de verkiezingen in aantocht op een interessant moment komt. Hoewel de peilingen voor de Tweede Kamerverkiezingen grote aantallen zetels voorspellen voor partijen die bij uitstek Europa-kritisch zijn, blijkt liefst 87 procent van de Nederlanders de voordelen van de Europese eenheidsmunt in te zien.

Niet omwisselen, wél omrekenen

Nooit meer omwisselen van geld op vakantie en na terugkeer niet meer met allerlei vreemde valuta blijven zitten, zijn de meest genoemde praktische voordelen. Ook stellen veel Nederlanders het op prijs dat je nu eenvodiger prijzen kunt vergelijken als je in het buitenland bent.

 

Desondanks blijft het omrekenen van euro's naar guldens een hardnekkig fenomeen. Vrouwen doen dit vaker dan mannen, met name als het om grotere bedragen gaat. Ruim 64 procent van de Nederlandse vrouwen rekent om naar guldens; een flinke meerderheid dus. Bij de mannen zijn de omrekenaars ook nog steeds in de meerderheid: ruim 52 procent rekent wel eens om naar guldens.

Politiek gevoelig

Met een eventuele exit van Griekenland uit de eurozone, is het voortbestaan van de euro een politiek gevoelig thema. Eind vorig jaar berekende het Japanse beurshuis Nomura dat alleen de D-mark aan waarde zou winnen als de euro verdwijnt. De Belgische frank zou 23,9 procent minder waard zijn dan de euro, en de Nederlandse gulden zou ten opzichte van de euro met 7,1 procent in waarde dalen.

 

Een onderzoek van ING gaf eind 2011 op zijn beurt aan dat het uiteenvallen van de eurozone leidt tot een flinke economische krimp van 8,3 procent in België en 7,5 procent in Nederland. Alleen al daarom is het jongste onderzoek van C1000 een hart onder de riem van iedereen die de euro in stand wil houden. Elk alternatief is namelijk slechter.

Harde euro's

Als het evenwel om de euro in de praktijk gaat, hebben Nederlanders volgens het C1000-onderzoek alleen te maken met muntgeld en briefjes tot 100 euro. Want 46 procent van de Nederlanders heeft nog nooit een biljet van 200 euro in de handen gehad. Voor het biljet van 500 euro ligt dit percentage nog hoger: 66 procent had nog nooit het genoegen er één aan te raken.

 

Al zijn dit ook niet de coupures waar C1000 zich op richt. Bij Nederlands tweede supermarktformule zijn er immrs vanaf morgen elke week 100 producten in de aanbieding voor 1 euro. Harde euromunten dus, want de gulden is, zoals ze bewezen hebben, toch écht verleden tijd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Back to top